RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Hjelper ikke å tøye

Sist oppdatert:
- Kan gjøre vondt verre fordi du strekker på en muskel som er skadet, sier treningsekspert.

(SIDE2): Mange av oss tror at mangel på uttøyning er grunnen til stive og såre muskler, men hva er egentlig sannheten?

Uvant for musklene
John Magne Kalhovde er utdannet fysiolog og er ansatt som førstelektor ved Atlantis Medisinske Høgskole hvor han underviser i blant annet muskel- og treningsfysiologi. Han forteller at selv godt trente personer blir støle dersom de utsettes for uvante og intensive bevegelser.

John Magne sier at stølhet oppstår når vi utsetter musklene for uvante belastninger, og at stølhet skyldes mikroskader i muskelcellene.

- Ved slike skader lekker det forskjellige stoffer ut av cellene som påvirker nervecelle i lokalområdet, dette opplever vi som smerte. Etter noen få treningsøkter så vil muskelen tilpasse seg, og skadeomfang som påføres muskelen ved hver treningsøkt reduseres betydelig, forklarer han til Side2.

- Dermed oppstår stølhet ikke like lett ved samme påkjenning. Bruker vi muskelen på en annen og uvant måte, eller har en periode uten trening, vil imidlertid stølhet komme tilbake sier han.

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

Unngå overdreven uttøyning
John Magne forteller at følelsen av å være stiv og støl oppstår lettest når muskelen utsettes for eksentrisk muskelarbeid.

- Eksentrisk muskelarbeid er når muskelen jobber som brems. Dette kan for eksempel være når du løper nedover en bakke eller trener utfall. Selv godt trente personer blir støl dersom de utsettes for uvante og intensive bevegelser.

Hvorfor tror mange at det hjelper å tøye ut?

- Dette tror jeg henger sammen med tilfeldigheter. Veldig mange «glemmer» å tøye etter første økt, blir veldig støl og tenker at «jeg må huske å tøye neste gang», sier John Magne.

- Dermed tøyer de ut litt etter de neste øktene og stølheten blir borte. Det er logisk å tenke at det er en sammenheng, men det er det altså ikke. Om du hadde tøyd ut etter første gang, eller om du ikke hadde tøyd ut etter noen av øktene, så blir du akkurat like støl.

Tips mot støle muskler

Hva kan man gjøre for å unngå stølhet etter en treningsøkt?

- Det er en god regel å starte og avslutte alle økter med rolig aktivitet som stimulerer blodsirkulasjonen, forteller John Magne.

Han sier at du ikke trenger å kutte ut treningen selv om du er støl, men det er likevel viktig å ta det rolig.

- Det går fint an å trene selv om man er støl, men vær forsiktig med å utsette muskulaturen som er støl for tung belastning. Er du støl i bein muskulaturen er sykling eller svømming en mer skånsom belastning enn løping. Uttøyning kan faktisk forverre situasjonen fordi du strekker på en muskel som allerede er skadet, unngå derfor overdrevet grad av tøyning etter intensive styrkeøkter.

John Magnes beste råd for å unngå stive og støle muskler er å forebygge med regelmessig og variert trening.

- Dette reduserer sjansen for å bli støl, og skaper en sunn muskel. Regelmessig uttøyning sikrer at vi opprettholder normalt bevegelsesutslag i alle ledd og kan hindre overbelastninger og skader, tipser eksperten.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere