RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Hjernetrimspill skjerper elevene i matte

(Nintendo)
Sist oppdatert:
Bruk av hjernetrimspill gir økte matematiske ferdigheter, viser en norsk undersøkelse.

(Spillmagasinet): En ny undersøkelse utført av lektor Eirik Jåtten ved Røyneberg skole viser at bruk av spillkonsoller og kommersielle «hjernetrim»-spill kan ha en effekt for elevens prestasjoner i hoderegning i den norske skolen, skriver Barnevakten i en pressemelding.

LES OGSÅ:10 fordeler med spill

Og det er kanskje ikke de spillene du tror, som hjelper. Ifølge Jåtten er de såkalte pedagogiske spillene like kjedelige og uengasjerende i dag som for ti år siden. Han hevder det er de kommersielle spillene som best skjerper hjernen.

Hyllevare fungerer best

- Etter at jeg selv kjøpte spillkonsollen Nintendo DS i 2007 sammen med et utvalg «hjernetrim»-spill, så jeg raskt at denne type spill hadde en pedagogisk verdi. Høsten 2008 bestemte jeg meg derfor for å prøve ut dette på elevene, forklarer lektoren.

I en treukersperiode fikk ti elever tilgang til hver sin håndholdte spillkonsoll. Forsøket skulle måle effekten av spillene i forhold til elevens mestringsevne innen hoderegning. Undersøkelsen viser at elevene fikk rundt 25 prosent forbedring i gjennomsnitt når det gjelder løste oppgaver per minutt.

- Det var en større forbedring hos svake elever enn sterke. Sterke elever lå på rundt 10 prosent forbedring, mens svake hadde rundt 30 prosent forbedring, forteller Jåtten.

God motivasjon

Hvorvidt spill er et bedre læringsverktøy enn tradisjonelle metoder, sier undersøkelsen ingenting om. Jåtten påpeker imidlertid at spill kan være en mye større motivasjonsfaktor og gjør matte både mer morsomt og gir det høyere status.

- Etter at elevene hadde vært gjennom forsøket, sjekket jeg loggen som er i Dr. Kawashimas spill. Der så jeg at samtlige elever hadde brukt spillet hver dag. Dette synes jeg var interessant fordi jeg stiller meg tvilende til at elever ville øvd hver dag med de tradisjonelle metodene, sier Jåtten.

Lektoren påpeker at datamaterialet i undersøkelsen er begrenset og håper en videre utprøvning med en større elevgruppe. Han får støtte fra Barnevakten.

- Vi savner mer forskning på dette. Det er mye bedre å bruke penger på forskning på de spillene som faktisk finnes, enn å bruke masse penger på å lage nye spill som kanskje ikke når den høyden som kommersielle spill gjør, mener spillsjef i Barnevakten, Odd Arild Olsen.

På forsiden av Spillmagasinet finner du flere saker om spill.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere