RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Hun snakket mot regjeringens plan

Foto: Lien, Kyrre (Scanpix)
Sist oppdatert:
Jernbanedirektøren varslet omfattende tiltak for å løse togkrisen i Norge.

Jernbanedirektør Elisabeth Enger hadde et ekstraordinært møte med samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa tirsdag ettermiddag.

Enger innrømmet at punktligheten i jernbanen aldri har vært verre som i år.

Jernbanedirektøren påpekte at det må brukes mer penger på vedlikehold, noe som kan komme på bekostning av andre investeringsprosjekter.

Les også: Vurderer færre tog i Norge

Enger varslet også at en konsekvens av det slitte jernbanenettet kan være at det blir færre tog i Norge i en begrenset periode.

- Det er ingen god løsning, men hvis dette er løsningen som må til, så aksepterer jeg det, sier leder i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, Knut Arild Hareide, til Nettavisen.

- Men det var ikke det eneste Enger sa. Hun sa at vi må forandre Nasjonal transportplan og at de 14 milliardene som er bevilget må komme før de første ti årene. Og jeg la merke til at hun sa det uten at Kleppa sa imot. Hun (Enger) snakket mot regjeringens plan uten at Kleppa tok til motmæle, sier Hareide.

Krass kritikk
Videre kommer Hareide med krass kritikk mot Kleppa.

- Nå har hun vært samferdselsminister i seks måneder, og i fire av de seks månedene har vært de verste av det vi noen gang har observert i jernbanen i Norge. Det viser hvor prekær denne store utfordringen er, og da må vi snu på alle steinene, og da respekterer jeg at redusert tilbud er én av de steinene, sier han.

Men Hareide understreker at dette må være en begrenset periode, og at det må bevilges mer penger til å styrke alternativ transporttilbud, slik at pendlere får et inntrykk av at et redusert tilbud er midlertidig.

De siste ukene har det vært flere alvorlige toghendelser i Norge, deriblant dødsulykken på Sjursøya som krevde tre menneskeliv, et tog som delte seg på Hamar og en togavsporing like utenfor Oslo S.

I tillegg var det full stans for alle togene i Norge i tre timer på grunn av en teknisk feil i Trondheim forrige mandag.

Bekymret for sikkerheten
Hareide tror de siste hendelsene har ført til at mange togpassasjerer begynner å bli bekymret for sikkerhetssituasjonen i den norske jernbanen.

- Jeg sier ikke at togsikkerheten i Norge er dårlig, men jeg tror det er flere som stiller seg det spørsmålet - om hvordan togsikkerheten er i Norge - enn det de gjorde for noen måneder siden, sier Hareide.

Natur og Ungdom raser mot Kleppas antydninger om at det må omprioriteres midler fra nye investeringer til vedlikehold av nettet.

- Det er direkte respektløst ovenfor de som ønsker å gjøre et miljøvennlig valg og reise med tog, når samferdselsministeren åpner for å omprioritere midler fra nye investeringer på jernbanenettet til vedlikehold. Det er politikernes vanstyring av jernbanen gjennom mange år som har skyld i jernbanekrisen. Vi mener Kleppa nå må bla opp og ta kostnadene det er å ha et moderne jernbanenett. Her trengs det mer penger til både investeringer og vedlikehold, sier Kari Elisabeth Kaski, fagmedarbeider i Natur og Ungdom, i en uttalelse.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere