*Nettavisen* Nyheter.

- Hviler det en forbannelse over togtrafikken i Norge?

Foto: Solum, Stian Lysberg (SCANPIX)

SVs parlamentariske leder, Bård Vegar Solhjell, twitret et spørsmål etter togkaoset mandag.

29.03.10 23:27

I nesten tre timer mandag - mellom 18.40 og 21.30 - var det full stans for samtlige tog i Norge.

Årsaken var at kommunikasjonssystemet GSM-R, som brukes mellom togleder og togene, falt ut i hele Norge.

Sent mandag kveld la den tidligere kunnskapsministeren Bård Vegar Solhjell ut følgende melding på Twitter .

- Kviler det ei forbanning over togtrafikken i Noreg?


Solhjell, som er parlamentarisk leder i SV, utrykte ikke utover dette noen videre frustrasjon over togkaoset mandag kveld.

Det gjorde derimot noen av passasjerene på Oslo S mandag kveld, samt mange av Nettavisens lesere.

- Noe må skje

- Det har jo vært problemer med NSB siden før jul, og tydeligvis er det ingen snarlig bedring, sier Øyvind Førland Olsen som Nettavisen møtte på Oslo S mandag kveld.

Les saken: - Dette er som forventet

Mange Nettavisen-lesere irriterte seg også kraftig over kaoset.

- Etter dagens katastrofe forsinkelser må noe skje. Samferdselsministeren må sparke de ansvarlige. Hvis grunnen er for lave bevilgninger må hun kutte sitt eget hode. I min bransje er det normalt med backupsystemer - og gjerne backup på backup, hvis det er nødvendig. At en feil kan lamme hele togtrafikken i et helt land, tyder på at noen ikke har gjort jobben sin, skriver en av Nettavisen leserne.

- De fleste seriøse bedrifter har backup systemer og rutiner i tilfelle kritiske systemer skulle feile. Derfor kan man fortsatt handle selv om betalingssystemene er offline og det er mulig å kjøre gjennom lyskryss selv om de blinker gult eller ikke virker i det hele tatt. Det tar noen sekunder ekstra, men stort sett går ting som normalt. Når Jernbaneverket får problemer går alt i beste fall svært sakte. Har de i det hele tatt backup systemer? Og i så fall fra hvilket tiår? skriver en annen leser.

- Det er helt ufattelig at en infrastruktur som er så viktig for samfunnet har fått forfalle gjennom så mange tiår som jernbanen i Norge har, skriver vedkommende.

- Dagens situasjon er resultatet av tiår med forfall, og det vil kreve mange års arbeid for å få banen opp på et anstendig nivå. Da er faktisk en satsing, uansett hvor puslete den er, en faktisk satsing. I motsetning til opposisjonen, som vil privatisere NSB for å gjøre Jernbaneverket bedre, skriver en annen leser.

Ved 21.30-tiden meldte Jernbaneverket at togene igjen begynner å gå, men at det blir store forsinkelser.

Se forsinkelsene her (ekstern lenke Jernbaneverket)

- Vårt nødsystem
Det var problemer med kommunikasjonssystemet GSM-R som førte til at både Flytoget og vanlige tog stanset opp.

- Dette er vårt nødsystem. Regelverket har blitt skjerpet inn de senere år, slik at togene har ikke lov til å kjøre uten at dette systemet fungerer, sa informasjonssjef Kjell Bakken i Jernbaneverket til Nettavisen mens det fortsatt var stans i togtrafikken.

Det var togleder som ga stoppordre på samtlige tog via signalsystemet.

Togene ble deretter kjørt fram til nærmeste holdeplass til man fikk i gang sambandet igjen.

Bakken sier at GSM-R systemet har falt ut også tidligere, men ikke over hele landet på en gang.

Strømforsyningen sviktet
- Det var strømforsyningen til en server i operasjonssentralen for GSM-R i Trondheim som sviktet like før 18.30-tiden. Denne serveren styrer sentral informasjon i kommunikasjonssystemet. Når denne falt ut, var det ikke mulig for toglederne å identifisere hvilke tog de kommuniserte med. For å opprettholde sikkerheten ble da alle tog kjørt til nærmeste stasjon og holdt tilbake til feilen ble rettet. Noen tog fikk fortsette til sin endestasjon, skriver Jernbaneverket mandag kveld.

- Jernbaneverket vil tirsdag gjennomgå hendelsen for å finne årsaken til feilen. Alle systemer ved operasjonssentralen i Trondheim har doble løsninger, slik at en feil ikke skal føre til driftsstans. I dette tilfellet virket ikke systemet som forutsatt, skriver Jernbaneverket.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.