RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Ikke akkurat for mye sex i norsk reklame

Sist oppdatert:
- Er det for lite sex i norsk reklame, Pål Tarjei Aasheim? - Det er i hvert fall ikke for mye, mener den kreative reklamedirektøren som var en av de ansvarlige bak sex-reklamen til Rema 1000.

I forrige uke ble det meldt om samleiestillinger over en dobbeltside i mykpornobladet Cupido. Kanskje ikke noe å heve øyenbrynene for - til man fikk vite at avsender var colonialmajor Odd Reitan og Rema 1000.

Det var reklamebyrået JBR McCann som hadde klekket ut sammenstillingen av slagordet "Det enkle er ofte det beste" med misjonærstilling som det største blikkfanget i annonsen.

Da Rema 1000 byttet reklamebyrå i januar ble annonsen laget som en del av en kampanje. Det var i utgangspunktet ikke meningen at den skulle bli benyttet, men Rema 1000s markedsdirektør syntes den var så god at den ikke kunne forbli uprøvd, skrev Dagens Næringsliv i sin nettutgave.

Kreativ direktør i JBR McCann, Pål Tarjei Aasheim, var ikke direkte involvert i utformingen av reklamekampanjen for Reitan, men har likevel klare oppfatninger om sex i norsk reklame.

- Vi er en protestantisk nasjon, mange annonsører kunne garantert ha godt av å spille litt mer på sex. Jeg har tenkt litt nærmere på akkurat dette temaet: det er et fravær av sex og lidenskap i Norge, nesten all reklame på TV snakker til folks hoder, mener Aasheim som tror vi kunne ha godt av mer kommunikasjon som appellerte til folks hjerter:

- Det er mye TV-reklame som blir kjedelig fortalt. Vi bryr oss ikke så mye om Provitamin B i sjampoen, vi vil ha reklame vi kan bli glad i, sier han.

Sex og lidenskap er mangelvare, ikke minst av kulturelle årsaker.

- Det vi ser i de latinske land av begjær, ser vi aldri i norsk reklame. Der spiller de aktivt på sex, i Norge verken vil eller tør 100 av 100 å gjøre det, mener han og medgir at lidenskap ikke stemmer helt overens med den norske folkesjela og det norske lynnet.

I de tilfellene hvor man faktisk spiller på sex, er det som oftest humor involvert, eksempelvis som i Rema-reklamen.

- Ja, det gjelder jo like mye oss selv. Se for eksempel på et annet eksempel, "Puppy Love"-filmen. Den spiller på sex. kondomer, VG, den er liten og søt og treffer oss i hjerterota, men så veldig utfordrende er den ikke, sier Aasheim som selv er kjent for å spille mye på humor.

Men ingen regel uten unntak: Bocca fra Nidar er en reklamefilm som har gått på norsk TV og kinoer siden i fjor høst. Den viser en drosjesjåfør i et latinsk land som setter seg på sengekanten og slapper av med en sjokolade etter endt oppdrag. Kona lurer på om han har en Bocca til henne også. Reklamen er utformet av norske BBDO.

- På den annen side kan det jo hende man ikke treffer helt med kommunikasjonen. Det at man skulle bli skikkelig kåt av sjokolade, er usikkert, mange nordmenn vil nok trekke på skuldrene, sier Aasheim som uansett mener at noen annonsører kunne hatt godt av å lage kommunikasjon ikke bare for intellektet.

- Den norske reklamebransjen er veldig konservativ. Man kaller oss kreative, men først og fremst er vi konservative. Jeg etterlyser ikke en bølge av norsk reklame som er skikkelig erotisk, men noen burde forsøke noen ganger å flytte grenser for å komme seg fremover. Da hadde annonsørene skilt seg ut, mener han og viser til at motebransjen har tatt til seg porno, det samme har bokbransjen, i tillegg til musikkindustrien.

- Å se på MTV kan jo innimellom være mer opphissende enn å se på en pornofilm. Det er ikke slik at jeg har så innmari lyst til å se så mye av akkurat dét på norsk TV. Men det hadde vært forfriskende med litt mer lidenskap og sex i norsk reklame, sier han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere