- Ikke én krone fra Giske

Pål Vasbotten i Oslo Fashion Week har gitt opp kampen om tilskudd fra kultur- og kirkeminister Trond Giske (AP).

19.01.08 09:25

(SIDE2): For ett år siden lovte kultur- og kirkeminister Trond Giske en storsatsning på norsk design foran et hav av norske designere, presse og moteløver.

- Men ingen ting har skjedd, fortviler daglig leder i Oslo Fashion Week, Pål Vasbotten.

Les også:Her avsløres motefremtiden

Se bilder fra Oslo Fashion Week i fjor høst lenger ned

Faller mellom to stoler
Trond Giske har vært fast inventar på Oslo Fashion Week de siste årene, og Pål Vasbotten regner med at kultur- og kirkeministeren kommer også på årets første moteuke i 2008.

- Jeg tar en prat med han hver gang han kommer, men jeg har gitt opp å få tilskudd. Nå baserer vi oss på sponsorer, og klarer endelig å stå på egne bein. Jeg tror problemet er at vi faller mellom to stoler; kultur og næring. Men jeg tror det er et slags alibi eller dårlig unnskyldning for å ikke gjøre noe, fortviler han.

Siste oppfordring
- Vi har ikke lagt merke til noen forskjell. Det er gått ett år siden Trond Giske lovte en større satsning på norsk design, men ingen ting har skjedd.

Derfor legger den daglige lederen inn en siste oppfordring.

- Først må han si hva de vil satse på, og deretter må de sette av penger. Så langt har vi ikke sett en krone. Vi har satt stort fokus på norsk design, men nå må Giske komme med en klar tale på hva de vil gjøre.

Kjendisfest
Oslo Fashion Week er blant de største festarrangementene for moteløver i løpet av året - men det er også blitt en av kjendisenes favoritter. Hele Norges diva Wenche Foss, kronprinsesse Mette-Marit, moteredaktører som Vanessa Rudjord, Signy Fardal og Ellen Arnstad, designere som Kjell Nordström og Simen Staalnacke, NRK-journalist Per Sundnes, Koma-innehaver Marthe Krogh, kjendisstylist Jan Thomas, Norges best kledte kvinne, Mariann Thomassen, politisk redaktør i «Rikets røst» Pia Haraldsen, modell Anette Stai og Vendela Kirsebom - alle er der - for å se og bli sett.

Er kjendisene et trekkplaster?

- Fokuset på kjendisene på Oslo Fashion Week er viktig, men vi ønsker også mer presseomtale av designerne. Problemet ligger nok i at mange ikke føler de har den faglige kunnskapen til å for eksempel anmelde en visning. Men når journalistene bare ser på kjendisene som sitter på første rad, uten å skrive hvilken visning de er på en gang, da blir det feil, mener han.

Men bruker norske designere kjendisene bevisst, slik som i f.eks. Paris, Milano og New York?

- Ja, norske designere er bevisst. Slottet har for eksempel fått tilsendt masse klær. Jeg vet at Julie Skarland sendte en barnekjole til prinsesse Märtha Louise, kort tid etterpå dukket datteren opp i kjolen. Men jeg synes det er bedre å avtale på forhånd. Hva gjør du dersom det ikke faller helt i smak? Det er bedre å få designerne i samtale med kjendisene. Problemet er ofte dårlig tid, og at noen av designerne rett og slett er for sjenerte, mener han.

Så legger Vasbotten til.

- Men heldigvis er det noen som er flinke til å presentere seg selv. Det er jo bare å kjøre på. Jeg oppfordrer alle til å bruke kjendisene mer aktivt.

Mette-Marit med mest norsk design
Blant kjente navn som i dag er kjent for å bruke norsk design er kronprinsesse Mette-Marit, Anita Skorgan, Marit Åslein, Bertine Zetlitz og en rekke TV-personligheter.

- Men Mette-Marit er den med mest norsk design i skapet. Hun er en stor verdi for norsk design. Jeg tror ikke flere velger å dra på Oslo Fashion Week fordi Mette-Marit er der, det ville eksistert uansett, men det er viktig at hun viser engasjement for norsk design. Mette-Marit har ikke behov for å vise seg frem, så derfor er det ikke alltid så lett å vite om hun går i norsk design eller ikke, sier han.

Trond Giske har ikke besvart Side2s gjentatte henvendelser.

Les også: Nå er Giskes kottiser trendy

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.