RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Ikke helt Google

Sist oppdatert:
Robert Keith innrømmer glatt at det er litt surt å se på den tidligere Fast-konkurrenten, Googles, suksess. Han mener imidlertid at bedriftsmarkedet for søk ikke har tatt av ennå
Det er ikke så forferdelig lenge siden at det norske søkeselskapet Fast og den amerikanske konkurrenten Google kjempet mot hverandre i internett-søkemarkedet.

I løpet av noen få år er det imidlertid ikke tvil om hvem som har hatt mest suksess. Til tross for at Fast har gjort det godt med sin satsing på bedriftsmarkedet for søk, er det den tidligere konkurrenten som har skapt seg et av verdens mest kjente merkenavn.

Dette har ikke gått upåaktet hen. Denne uken passert aksjekursen til det syv år gamle amerikanske søkeselskapet 300 dollars nivået, etter å ha blitt notert på Wall Street til 85 dollar pr. aksje.

Google er nå også på god vei til å bli tatt opp i den tett fulgte S&P 500-indeksen i USA. Dermed vil flere amerikanske fond, som følger denne indeksen, kjøpe seg inn i selskapet.

Tro på bedriftsmarkedet

Den engelske investoren og IR-ansvarlig i Fast, Robert Keith, tror at Fasts satsing på bedriftsmarkedet innen søk vil ta av på samme måte som internett-søkemarkedet.

Han sier imidlertid at bedriftsmarkedet for søk i dag ikke har samme gode inntjeningspotensial for søkeselskapene. Her kan det imidlertid raskt komme endringer, tror Keith.

Keith mener videre at søkemulighetene til de store database-leverandørene er bygd på gamle metoder. Derfor vil Fasts muligheter i dette markedet være betydelige, tror Keith.

Tatt markedsandeler

Han mener heller ikke at søkemarkedet har nådd nærheten av sitt potensiale

Så langt har verken det generelle IT-markedet eller bedriftsmarkedet tatt av, sier Keith til iMarkedet.no. Veksten til Fast kommer til tross av andre aktørene, påpeker investoren og Fasts IR-ansvarlig.

- Vi tar markedsandeler, sier Keith til iMarkedet.no.

Da Fast satset i internettsøkemarkedet konsentrerte selskapet seg om å få inn inntektene fra partnere, samtidig som markedet for betalte linker og annonsering tok fullstendig av. Håpet til selskapet er at altså at bedriftsmarkedet vil ta av samtidig som det oppstår interessante inntektsmuligheter.

Fast solgte seg, som kjent, ut av internettsøkemarkedet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere