- Ikke kjøp tulleforsikring

Hvem har ikke vært i butikken og blitt tilbudt ekstra forsikring når de kjøper mobiltelefon eller laptop?

10.11.06 11:16

Som kunde tilbys du ofte en fantastisk tilleggsforsikring til noen hundre kroner som skal hjelpe deg dersom den nye duppedingsen din av en eller annen grunn slutter å virke.

Et meningsløst produkt, mener Forbrukerrådet, som ber deg si nei neste gang du får tilbudet.

Dekkes av forbrukerkjøpsloven
Alle de tre store elektrokjedene tilbyr produktet. Hos Elkjøp heter det Happy Care. Lefdal kaller det Safety + og Experts utgave heter Trygghetsforsikring.

Så kjedene vil du skal kjøre ”safe”, være ”happy” og legge igjen ekstra penger for trygghet du kanskje allerede har betalt for dersom du har vanlig innbo- og reiseforsikring.

Eller enda bedre: I Norge har du Forbrukerkjøpsloven som er fullstendig gratis og som sikrer deg flere år mot fabrikasjonsfeil på nye produkter.

- Vi mener at det er et helt unødig produkt som bare er med på å tilsløre de rettighetene du allerede har etter forbrukerkjøpsloven, sier rådgiver Helga Skofteland i Forbrukerrådet

Forbrukerrådet mener du er godt nok dekket etter forbrukerkjøpsloven og vanlig innbo- og reiseforsikring som de fleste har

70 millioner rett i kassa
Elkjøp, som den største av elektrokjedene, tilbyr sin Happy care-forsikring på alle produkter som koster mer enn 500 kroner.

Forsikringen skal dekke deg mot alle uhell og skader som kan skje med produktet.

Egenandelen er på 0-500 kroner dersom produktet blir ødelagt, om produktet kan repareres er det ingen egenandel.

Kjedeleder Bengt Bårdsen er godt fornøyd med forsikringen, et tilleggsprodukt som gir dem 70 mill i økt omsetning hvert år.

- Vår trygghetsforsikring er rettet inn mot elektroniske produkter, du har en veldig lav egenandel og du har ingen verdiavskrivning som du har på de andre forsikringene, så dette kan bli en billig løsning for deg hvis noe skulle gå galt, sier Bårdsen.

Smaker dobbeltforsikring
Men er ikke de fleste allerede forsikret gjennom vanlig hjem- og reiseforsikring? Selv forsikringsbransjen er skeptisk, og mener det smaker av dobbeltforsikring.

- Det er klart, man må se på forholdet mellom den premien man betaler og verdien på den varen man forsikrer, skal man betale en premie på 50-100 kroner på en gjenstand som er verdt 500 kroner, så blir det et misforhold mellom premiestørrelsen og mulig erstatning. Hvis man da skal forsikre hver gjenstand man har i huset eller hver gjenstand man kjøper inn, så blir det flere tusen kroner, sier informasjonssjef Stein Haakonsen i Finansnæringens hovedorganisasjon.

- Si nei takk!
Mange av de uhellene som kan skje med dine elektroniske produkter, dekkes altså av vanlige forsikringer. Forbrukerkjøpsloven beskytter mot iboende feil, men også mot vanlig bruk som produktet faktisk skal tåle.

- Mobilltelefonen skal kunne tåle å bli mistet i gulvet noen ganger, den skal tåle å være med ut i regnvær på innerlomma av jakka. Dette er vanlig bruk og det er også i overensstemmelse med hva produsentene lover i reklamen, sier Skofteland i Forbrukerrådet.

Konklusjonen fra Forbrukerrådet er at dersom du er normalt forsiktig med tingene dine og du har innbo- og reiseforsikring i tillegg til forbrukerkjøpsloven, da sier du nei takk neste gang du får tilbud om tilleggsforsikring.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.