RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Ikke lett for kunden å forstå

Sverre Høven, direktør for kommersiell og drift i Flytoget.
Sverre Høven, direktør for kommersiell og drift i Flytoget. Foto: Holm, Morten (Scanpix/Flytoget)
Sist oppdatert:
Flytoget hadde sitt svare strev med å få folk til flyplassen i tide.

Alle tog i Norge sto stille fra klokken 18.30 til 21.15 mandag på grunn av en feil på jernbanens kommunikasjonssystem, GSM-R.

Det er ikke kommersiell direktør Sverre Høven i Flytoget særlig fornøyd med.

- Det er veldig beklagelig og noe vi i ettertid må ta opp med Jernbaneverket, sier Høven til Nettavisen tirsdag formiddag.

Etter alle forsinkelsene i vinter, har han stor forståelse for at kundene er lei togtrøbbel.

Les også: - Dette er som forventet

- Irriterende
- For vår del ble forsinkelsene på cirka en halv time, så NSB ble mye hardere rammet, sier Høven.

Han har ikke fått tilbakemelding på at noen ikke rakk flyet som følge av togstansen:

- Hvor mye kostet togstansen dere?

- Det koster oss en del: Vi hadde 12 busser i sving i tre timer, i tillegg til taxier i omløp, samt at vi mistet inntekter ved at folk ikke reiste med Flytoget. Men aller mest er dette irriterende!

- Vi har vent oss til dette
Høven sier vintermånedene har gjort at Flytoget er i god beredskap.

- Vi har vent oss til dette den siste tiden. Det er lettere for oss enn NSB siden vi kun betjener strekningen Drammen-Gardermoen, så vi har busser i reserve som står klare. Men vi må ta opp det som skjedde med Jernbaneverket i ettertid, det er klart, sier han.

Han er glad Jernbaneverket setter sikkerheten i høysetet og lar togene stå når krisen er ute.

- Det er et viktig system som sviktet i går, men sikkerhet må ha prioritet nummer én.

Les også: - Hvilker det en forbannelse over togtrafikken i Norge?

10.000 rammet
Jernbaneverket vet fortsatt ikke hvorfor reserveløsningen ikke fungerte.

- Det skal vi finne ut av i løpet av dagen. Det er ikke slik det skal virke. Systemet er bygget dobbelt, med doble deler i datamaskinene, slik at strømforsyningen går parallelt. I går ble strømmen slått av i stedet for matet videre, uten at vi vet hvorfor, sier informasjonssjef Kjell Bakken hos Jernbaneverket til Nettavisen.

Serveren i operasjonssentralen for GSM-R i Trondheim styrer all sentral informasjon i kommunikasjonssystemet. Da den falt ut, var det ikke mulig for toglederne å identifisere hvilke tog de kommuniserte med.

Cirka 10.000 passasjerer ble rammet, og mange av dem var på vei til påskeferie.

Oppgjørets time
- Dette er veldig beklagelig. Selv om det ikke oppsto noen alvorlige situasjoner, er dette kjedelig.

- Hvordan kan dere gardere dere mot at noe lignende skjer i dag?

- Det håper jeg inderlig ikke. Nå må vi se på hva som har gått galt, snakke med våre leverandører - og følge opp de som ble rammet: Flytoget, NSB og Cargonet, avslutter Bakken.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere