RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Ikke nødvendigvis en boost for forholdet å få barn

Foto: Helle Nilsen (Side2)
Sist oppdatert:
Derfor er det viktig med rutiner, rutiner, rutiner!

(SIDE2): Helle Bornstein driver treningssenteret Smart Trening . Her trener hun en rekke kjendismammaer som komiker Sigrid Bonde Tusvik, programleder Live Nelvik, vordende mor og artisttone Damli Aaberge og skuespiller Heidi Gjermundsen Broch.

Selv er hun mor til Leo (9 måneder) og Mikkel (3,5 år) og det var da treningseksperten med bakgrunn fra Norges idrettshøgskole og Universitetet i Oslo fikk barn hun skjønte at hun måtte skrive bok.

Det ble til boka «Smart mamma» en bok som inneholder tips om både trening, kosthold og livsstil.

- Jeg syns ikke jeg fant informasjonen jeg følte jeg trengte. Om både kosthold, trening og livsstil for gravide og tiden etterpå. Alt henger jo sammen! Hvis du ikke sover så, er det viktig å prøve å få gode rutiner på det før treningen kan starte. Og dersom du begynner å trene er det enklere å spise sunnere. Det handler om å få til en sunn og positiv spiral, sier Helle., sier Helle.

Syk eller frisk gravid?

Hun forteller at hun veileder både gravide og småbarnsmødre til å ta vare på seg selv på mange måter. Det å være gravid ser hun på som en viktig jobb og savner ydmykheten man bør ha for gravide kvinner.

- Jeg syns diskusjoner om graviditet ofte koker ned til syk eller frisk, i samfunnet generelt. Det er viktig å behandle en vordende mor med respekt og sette pris på den innsatsen og jobben det er å gå gravid. Det er barnet i magen som er viktig og derfor er det viktig at mor tar sunne valg og tar vare på seg selv i denne perioden. Det første trimesteret er mange kvalme og trøtte så hvis du ikke orker å trene, er det jo selvsagt helt ok, men om du føler at kroppen henger mer med i andre trimester er det på ingen måte for sent. Tvert imot. Det er aldri for sent. Kunsten er å begynne å ta små, sunne valg når du egentlig har lyst til å vente.

Det viktigste er ifølge treningseksperten å fungere godt i hverdagen. Og da må det være rom for tilrettelegging.

- Jeg synes arbeidsgivere bør være fleksible i forhold til arbeidsoppgaver, arbeidstid og arbeidssituasjon. Kanskje trenger den gravide trenger å sitte mer enn ellers, eller kanskje det hjelper å begynne noe senere enn ellers om den gravide er veldige kvalm på morgenen? Jeg tror det er en stor fordel om det blir støttet opp om trening underveis i svangerskapet av arbeidsgiver. En løpende kommunikasjon er viktig under graviditeten.

Dropp vond trening

Ifølge Helle er det styrke og bevegelighet i kombinasjon, som er viktig når du er gravid. Hun mener ingen form for trening er «farlig» men at enkelte treningsformer kan være ubehagelige.

- Kroppen og formen forandrer seg jo hele tiden i løpet av de ni månedene vi går gravide. I slutten av graviditeten er det mange som dropper å løpe rett og slett fordi det legger et ekstra press på bekkenbunnen. Det er ikke farlig, men det gjør det ikke noe bedre. Det er for eksempel mye bedre å gjøre styrkeøvelser.

Helle hadde problemer med bekkenet i sin første graviditet og det som var interessant var at det ble bedre av å trene, men verre av å støvsuge.

Det mener hun kun understreker poenget hennes om at selv om du får vondt av en spesiell trening eller øvelse, kan du som regel trene noe annet. Prøv andre øvelser eller bevegelser og hjelper ikke det kan det være lurt og be om veiledning innen trening.

Helle forteller at det ofte er slik at gravide trener veldig mye eller ingenting.

- Enten har man bestemt seg for at «nå skal jeg være flink» eller så har man bestemt seg for «å kose seg». Mange faller også fra i tredje trimester.

Det syns hun er veldig synd.

- Det er ikke så mye som skal til egentlig og det er en lur investering å trene en til to ganger i uka gjennom en graviditet.

Hun understreker at en graviditet er ulik fra gang til gang og at alle er forskjellige så man bør ikke sammenligne seg med andre. Når man får fysiske plager i rygg og bekken under en graviditet er det ofte knyttet til ubalanser mellom styrke og bevegelighet i muskulaturen, i tillegg til de hormonelle forandringene i kroppen.

- Du skal ikke trene noe som gjør vondt. Gjør det litt vondt så skal du stoppe. Da er det mye bedre å gjøre en annen øvelse, eller å få tilrettelagt et opplegg for deg. Det skal mindre til enn folk flest tror å styrke kroppen og forebygge en rekke plager. Derfor vil jeg anbefale å søke råd innen treningsopplegg før du velger å kun være i ro.

- Han er ikke en «sovebaby»

I hennes bok får du også råd om tiden etter graviditet.

Når du plutselig sitter der med en sulten liten tass i armene og skal prøve å få deg litt søvn, gi babyen ro og hvile, mat, stimulering og omsorg. Og prøve å være en harmonisk familie i tillegg.

- Jeg følte at tipsene etter graviditet var mangelfulle. Foruten at ammingen er viktig og her er både hjelpen og rådene mange. Men hva med soverutiner, for eksempel? Det har jo så mye å si både for egentid, familietid og ikke minst kjærlighetsforholdet. De fleste opplever ikke at det å få barn er en stor forholdsboost så derfor har jo rutiner, rutiner, rutiner alt å si. Å innarbeide gode rutiner er godt for hele familien og aller mest for barnet selv, som trenger å lære alt for første gang.

For kanskje skylder vi for mye på babyen og ikke vår egen mangelfulle jobb?

«Nei, han er ikke en sånn baby som sover hele natten» eller «Vi stresser ikke med rutinene, det kommer når det kommer».

- Jeg synes kanskje noen utsetter innføringen av rutiner vel lenge. Det kan være dumt for både den lille og familien. Med få rutiner kan hverdagen bli mer utfordrende enn nødvendig, tror jeg. Mangelen på rutiner kan slite mye på et forhold. Det blir for slitsomt å ikke sove godt i lengden feks. Da orker man verken å trene, spise skikkelig eller ta seg tid til hverandre. Det er jo en grunn til at mange av dem som skiller seg gjør det før barna er fylt fem år. Jeg tror likevel ikke det er noen fasit og hver enkelt familie må finne sin oppskrift. Men for meg og familien er rutiner avgjørende. Selv med hektiske dager med to småbarn er det godt å fortsatt kjenne på at jeg er forelska i mannen min, avslutter Helle.

DERFOR BØR DU TRENE NÅR DU ER GRAVID:

Kvinner som trener under svangerskapet;

- Får lettere fødsel

- Får kortere fødsel

- Har sjeldnere keisersnitt

- bruker mindre smertestillende under fødselen

- føder i snitt litt tidligere, men har mindre risiko enn andre for å få premature barn. (født før 37. uke)

- kommer seg mye raskere etter fødsel

- har lavere risiko for spontanabort

- legger på seg mindre under graviditeten og tar av seg den ekstra vekten raskere etter fødselen

- får mer «modne» barn som raskere tilpasser seg dagsrytme, amming etc.

- får barn med lavere fødselsvekt, men den lavere fødselsvekten skyldes kun mindre fett.

I boka gir hun konkrete tips om smart trening, kosthold og livsstil både under graviditeten og etter fødselen.

Her er noen eksempler:

SMARTE ØVELSER MOT VONDTER:

Plager i bekkenet og symfysen

- Unngå store leddutslag. prøv å holde beina i mest mulig hoftebreddes avstand. Unngå store og ukontrollerte benbevegelser ut til siden, høyt opp eller bakover, som for eksempel høye steg i trapper.

- Tren mage - og bekkenbunnsøvelser, i tillegg til å aktivisere muskulaturen på innsiden av lårene

- Tøy setemuskulaturen og hofteleddsbøyeren.

Stråling ned i beina eller rygg

- Tren mage- og bekkenbunnsøvelser, i tillegg til å aktivisere muskulaturen på innsiden av lårene.

- Tøy setemuskulaturen og hofteleddsbøyeren

Vondt i nedre del av ryggen

- Tren mage- og bekkenøvelser, i tillegg til å aktivisere muskulaturen på innsiden av lårene.

- Tøy hofteleddsbøyeren og setemuskulaturen

Vondt i øvre del av ryggen

- Tren ryggøvelser med fokus på øvre del av rygg, mage og bekken

- Tøy brystmuskulaturen

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere