RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Ikke rart du har søtsug

Foto: Helle Nilsen (Mediehuset Nettavisen)
Sist oppdatert:
Side2s journalist testet hvordan hun kunne bli kvitt hangen til søte saker, med råd fra ernæringsfysiolog Inge Lindseth.

(SIDE2): - Det er ikke så rart at du sliter med søtsug, sier klinisk ernæringsfysiolog Inge Lindseth ved 4M-klinikken.

Mer fra Side2.no: Sjekk forsiden nå

Spiser helt feil
Han mener jeg spiser for lite og feil frokost. En kaffe og en banan er nemlig den frokosten jeg hiver i meg før lunsj klokken 11:00.

- Det gir en rask stigning i blodsukkeret og deretter et raskt fall. Kroppen forsøker å forsvare seg mot det raske fallet ved å gi deg søtsug, slik at du spiser noe som kan få blodsukkeret opp igjen. Og så har du det gående, sier Lindseth.

Jeg har bestemt meg for å legge om kostholdet for å bli kvitt sukkersuget jeg har hatt i noen år. Det kommer gjerne på kvelden og jeg føler at jeg må ha sukker av noe slag. Ofte tyr jeg til sjokolade, is eller kjeks. Jeg søker råd hos klinisk ernæringsfysiolog Inge Lindseth - som mener jeg må få i meg mer fett og proteiner for å stagge sukkersuget.

3172749

Avslørende skjema
Etter at jeg har skrevet opp alt jeg spiser i løpet av tre dager - til punkt og prikke - er dommen klar. Jeg må spise annerledes for å kvitte meg med sukkersuget jeg har slitt med de siste årene.

Jeg har skyldt på lite søvn og dårlig tid, men Lindseth mener jeg rett og slett spiser for lite fett og proteiner.

- Du spiser noen måltider innimellom som ikke gir særlige svinginger i blodsukkeret, men det er neppe nok til å få deg ut av «avhengigheten», sier han.

Selv syns jeg at jeg spiser ganske sunt og riktig, men jeg søker hjelp av Inge fordi jeg vet at jeg får i meg for mye sukker.

Dette spiste jeg for eksempel en av de tre dagene jeg førte kostdagbok;

Frokost: 1 cortado på helmelk

Før lunsj: En brownie

Lunsj: 1 salatbolle med salat, oliven, ½ egg, 1 karbonade, 1 kalkunpålegg, 1 osteskive, bønner, linser, mais. Olje & Balsamico dressing

1 glass appelsinjuice, 1 kaffe

I løpet av arbeidsdagen: 3 glass vann

Før middag: 1 banan

Middag: Chicken Tikka (med ris, bønner og linser) 1 glass vann

Dessert: 2 kopper varm blåbærsaft (Forkjølet)

½ liter lettere sjokolademelk, 1 kroneis med sjokolade.

Jeg er glad i brød og som kveldsmat går det gjerne ned et par brødskiver.

Dette er dommen fra ernæringsfysiologen:

- I tillegg til å spise lite av mat som gir høy blodsukkerstigning (som stivelse (inkludert vanlig grovt brød) og sukker og søte frukter/juice) er det viktig å spise nok for å unngå søtsug. Et lavt energiinntak kan gjøre at hjernen gjør deg ekstra fokusert på energirik mat, gjerne mat som inneholder en kombinasjon av mye stivelse/sukker og fett. Søtsug kan også gi seg utslag i at man får økt behov for andre stimulerende stoffer, som for eksempel kaffe eller alkohol. Søtsug er et uttrykk for at kroppen er i ubalanse og da kan de behagelige virkningene av koffein og alkohol gjøre at man føler seg mer i balanse en kort stund.

Dette bør jeg spise ifølge Lindseth:

- spise en ordentlig frokost slik at du holder deg mett til lunsj

- spise mindre ris, lefser, brød og annen stivelse

- spise epler og pærer i stedet for søte frukter

- spise mer fett- og proteinrik mat som nøtter, kjøtt, fisk, avocado og oljer

I tillegg har jeg fått et par tips fra den nye boka til Andreas Eenfeldt som jeg har tenkt å følge.

Følg med hvordan det går med Helle i morgen etter en uke på «kur» for å bli kvitt søtsuget.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere