*Nettavisen* Nyheter.

- Ikke seil for fort

Frontline mener de andre tankrederne nå må lære seg fordelene av å seile med redusert fart. Les mer om Frontlines tips til redernæringen her

19.05.08 00:27

Under tittelen "When will shipowners learn" på en av sine plansjer i dagens presentasjonsmateriale tar Frontline til ordet for at tankreder bør legge seg på en linje hvor de kjører med redusert fart når de seiler med ballast.



Det vil ifølge regnestykket Frontline presenterer bety økt inntjening for den enkelt reder på den enkelte reise.



Frontline tar utgangspunkt i en reise fra den Arabiske Gulf til Japan på raten worldscale 60 og en bunkerspris på 260 dollar pr. tonn.



Det gir en netto timecharterrate på 19.504 dollar pr. dag dersom rederen kjører supertankeren for full maskin både med lasten til Japan og med ballast tilbake til gulfen. Velger derimot rederiet å kjøre med lavere fart på returreisen, såkalt «slow steaming», så kommer dagraten ut på 20.744 dollar dagen.



Det er en gevinst på 1.240 dollar dagen på timecharterbasis for rederen som velger «slow steaming» på returen. «Slow steaming» reduserer også flåteutnyttelsen ved at tilgjengelig antall tonnmil blir lavere, en faktor som vil gi et strammere marked.



Frontline påpeker også den miljømessige gevinsten ved et slikt seilingsmønster.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.