*Nettavisen* Nyheter.

- Ikke sett meg i øya på 30 år

- Menn har ikke sett meg i øya på 30 år, sa Mia Gundersen og satte tonen for et musikalsk bunnsolid og tidvis forrykende Mia-show.

03.10.08 10:07

All of Mia - Med Mia Gundersen Leliënhof, Sverre Indris Joner, Christianssand Swing String Ensemble, Erlend Habbestad, Søren Mørkrid Tøgersen, André Danielsen, Marius Røe Nåvik
Regi: Ivar Tindberg
Chat Noir

Det var kommentarer som tittelen over og andre som «tatoveringen var en skorpion, nå er den en kongekrabbe» som slo latterdøren på vid gap på Chat Noir torsdag kveld. Men det var likevel det musikalske som imponerte mest da Mia Gundersen satte i gang sitt enkvinnesshow.

  • Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

«All of Mia» er på mange måter en noe mivisende tittel på, for det er betraktelig mange andre, og særdeles gode krefter i sving på scenen på Chat Noir.

Støttespillere i fokus
Christianssand String Swing Ensemble står for fabelaktige musikalske sprell, mens danserne Søren Mørkrid Tøgersen og André Danielsen står for oppsiktsvekkende akrobati. Marianne Skovli Aamodts koreografi er dristig og en nytelse å se på.

Mia viser at hun er trygg nok som artist til ikke hele tiden å måtte være i fokus selv. Som eneste dame, og som....eh...Mia.. får vi kanskje si, er det likevel ingen fare for at hun skal miste oppmerksomheten. Faktisk gir hun ganske ofte scenen over til sine likeverdige partnere og det gjør «All of Mia» til en sjelden musikalsk kabaretopplevelse som imponerer og varmer.

Det begynner veldig nedpå, kanskje litt for nedpå med Jan Eggums «Vårdagstur med Mor» når Mia Gundersen entrer scenen. Deretter tar swinggutta med Miguel Emilio Dobrodenka Steinsland i spissen over, før Mia igjen står i fokus.

Klikk på bildet for å forstørre.

Bjørnovs perler

Mia har fått med seg tekstforfattere som Ingrid Bjørnov, Jan Eggum og Pernille Sørensen. Og de leverer gode monologer som Mia med sin komiske timing lett gjør til sine egne.

Bjørnovs «Ting Mia har lest om seg selv» er en perle, det samme er teksten om å modnes som kvinne forut for «Stå nå, søster» der Mia sammenlikner seg med en veteranbil som folk kan snu seg etter på gaten.

- Bare var klar over deres egen overhaling, karer, så dere ikke overlater det til gutta på verkstedet, sier hun lurt.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Stian Lysberg Solum, SCANPIX

Musikken viktigst
Showet skal speile Mias karriere som artist, og den karrieren er meget variert og spinner over 40 år. Det har gitt Ivar Tindberg og gjengen en utfordring. Og det gjør at forestillingen et par ganger mister den berømte røde tråden og heller tar oss med fra tablå til tablå. Det hele er ganske kabaretaktig og på grensen til musikalsk sketsjing.

Men så kommer det en låt som redder det hele, som når Mia plutselig inntar en rørende, sterk Evita-rolle med «Don't Cry for Me, Argentina» etter den noe poengløse fellesnummeret «Caravan».

«All of Mia» er et overflødighetshorn, der det tidvis tyter ut overalt. Men det hele knyttes sammen av en enorm energi. Likevel er det først når Mia og Christianssand String Swing Ensemble virkelig får det hele til å henge sammen, at vi bare må konstatere at for mye av Mia og swinggutta - det er er bare herlig.

Kveldens overraskelse: Den ublu hunden (faktisk) Frida som gjerne lot seg trille i trillebag til Petter Stordalens fest.

970

Lyst på en kjæreste? Prøv Side2s datingtjeneste Match!

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag