*Nettavisen* Nyheter.

- Ingen ante hva jeg drev med

Det er ikke bare bare å jobbe med et topphemmelig prosjekt i Blizzard. Vi har snakket med sjefdesigneren for «Diablo 3».

23.09.08 15:36

PARIS (Spillmagasinet): Under Blizzards gigantiske spillevent i Paris i slutten av juni fikk Spillmagasinet sjansen til å slå av en prat med Brian Morrisroe, Art Director for det kommende «Diablo 3»-spillet fra Blizzard.

Mer fra SPILLMAGASINET.no:
- Alt vi vet om «Diablo III»
- Diablo-fans er på krigsstien
- 19 minutter med gameplay

Det er knyttet stor spenning til utgivelsen av spillet, og til tross for strenge PR-rådgivere i nærheten fikk vi allikevel den joviale sjefsdesigneren til å dele en ting eller to om «Diablo 3» ...

Spillmagasinet: Hvor lenge har du jobbet i Blizzard, og hva drev du med før?

Brian: Jeg har jobbet hos Blizzard i 4-5 år nå. Til å begynne med jobbet jeg utelukkende med World Of Warcraft, men noen høyere opp i systemet likte tydeligvis det jeg drev med, for etter en stund fikk jeg tilbud om Art Director-stillingen for «Diablo 3» - som jeg hittil ikke har kunnet fortelle noen om.

Spillmagasinet: Hvordan er det å jobbe med «Diablo 3»? Spilte du noensinne toeren selv?

Brian: Å ja, jeg er nok en av de største «Diablo 2»-fanboysene som finnes. Jeg sluttet faktisk på universitetet for å jobbe fulltid med spillutvikling, og å jobbe med «Diablo 3» er en drøm som går i oppfyllelse for meg. Jeg elsket å jobbe med World of Warcraft også, men så fort jeg hørte om «Diablo 3» så ytret jeg et ønske om å bli overflyttet til det prosjektet.

Spillmagasinet: Hvor lenge har spillet vært i utvikling nå - og hvor lenge tror du at du kommer til å jobbe med det?

Brian: (ler) Vel, du vet at vi ikke kan prate om når utgivelsen skjer... Jeg håper å kunne jobbe med «Diablo»-franchisen så lenge som det overhodet er mulig - helt til siste fan forlater oss. Vi begynte forøvrig å jobbe med «Diablo 3» like etter utgivelsen av expansionpacken til «Diablo 2».

Spillmagasinet: Nå som du jobber med spillet, og blir kjent med alle måtene å forsere et hinder på, tror du at du selv vil spille spillet når det blir ferdig?

Brian: Absolutt. Jeg spiller fortsatt «Diablo 2» daglig, selv om det bare er 10-15 minutter om dagen. Jeg sjekker innom, dreper noen monstere - og har det kjempegøy. Hver fredag spiller forøvrig vi i Blizzard en tidlig demo av «Diablo 3», hvor vi går igjennom alle aspekter ved spillet. Er det gøy å spille? Hvor mange ganger kan man spille igjennom et brett før det blir kjedelig? Hvor vanskelig skal monstrene være å drepe? Og slike ting... Det er mange forskjellige variabler som skal passe sammen.

Se 19 minutter med gameplay fra «Diablo 3»
(Artikkelen fortsetter under videovinduet)

HTML EMBED
video_embed(10802,1);

Se flere spillvideoer her

Spillmagasinet: Det var først på Blizzard Worldwide Invitational at dere annonserte «Diablo 3». Hva har du fortalt venner og familie at du jobber med, når «Diablo 3»er blitt holdt såpass hemmelig?

Brian: Vel, for å være ærlig, så har jeg ikke engang fortalt familien min hva jeg har jobbet med. Hvis de har spurt, så har jeg som regel svart "World of Warcraft" - eller "bare et nytt spill som er på trappene". Troligvis er det bare 60-70 mennesker i hele verden som har visst at vi jobbet med «Diablo 3».

Spillmagasinet: Kan du si noe om handlingen i «Diablo 3»?

Brian: Handlingen er lagt til 20 år etter begivenhetene i «Diablo 2» expansionpacken. I «Diablo 3» vil man møte noen gamle fiender og gjenoppleve noen gamle steder - men mye av opplevelsen vil også være helt ny. Akkurat nå jobber vi med å gjøre historien så dyp og involverende som mulig, samtidig som vi forsøker å gjøre valgmulighetene for spilleren så omfattende som mulig - slik at man ikke opplever «Diablo 3» som et veldig "scriptet" spill.

Spillmagasinet: Helt til slutt, hvor mye lytter dere i Blizzard til communitiet rundt Blizzard og spillene deres?

Brian: Vel, i bunn og grunn er det communtiet vi lager spillene våre for - så tilbakemeldinger fra fans og kritikere, enten det er i form av forumposter eller anmeldelser, er utrolig viktig for oss. Det er også derfor vi arrangerer ting som Blizzard Worldwide Invitational, hvor vi som utviklere, designere og bedriftsledere kan møte de om faktisk spiller spillene våre - for rett og slett lære å lage bedre spill. For det er dét det handler om - å hele tiden bli bedre.

Les mer om "Diablo 3" på detaljsiden for spillet.

369

Les flere spillsaker på www.spillmagasinet.no.

Tilbud fra Nettavisen: Prøv 350 PC-spill i fem dager for fem kroner

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.