*Nettavisen* Nyheter.

- Ingen er perfekt!

Foto: Peter Knutson (Mia Törnblom)

- Selv om du ikke er på ditt beste er det viktig å si til deg selv at du er bra nok.

(SIDE2): Mia Törnblom er den svenske forfatteren som har gjort stor suksess i Norge med foredrag og bøker om selvfølelse. Side2 møtte henne i forbindelse med hennes siste bok «Alt om selvfølelse» En slags oppsummering av hennes mange bøker.

- Viktig å anerkjenne seg selv
- Jeg har lært meg så mye mer, og selv om jeg er stolt av den første boka mi så har jeg mer erfaring jeg vil dele nå, sier en sprudlende Mia.

Sammen med sin mann driver hun firmaet MT Gruppen som har en rekke forelesere i staben og firmaet hjelper store og små bedrifter med ulike utfordringer.

- Det kan være ledere som vil bli bedre motivatorer, ansatte som vil oppnå ulike mål eller hvordan man skal ta tak i et problem og bli tryggere på seg selv. Det er viktig å kjenne seg selv for å gjøre en god jobb og det er viktig å anerkjenne at man ikke alltid har gode dager.

Mia mener alle er sterke når det går bra, men at livet treffer de fleste og gir utfordringer som kan være vanskelig å bryne seg på. Da er det viktig å ha metoder som kan gjøre det enklere å komme tilbake til hverdagen, å reise seg og ta tak i sitt eget liv.

- Mange elter og elter, prater og prater, men kommer ingen vei. For å komme seg opp av gropa er det viktig å slutte å være et offer, men heller spørre seg selv; Hva kan jeg gjøre og hva skal jeg gi slipp på for å komme meg videre?

Og Mia Törnblom vet hva hun snakker om. Hun har selv vært der nede.

- Brukte heroin
- Det er ikke så viktig å snakke om lenger, men jeg har tatt mange gale valg og endte til slutt opp med å bruke heroin.

Hun begynte med slankepiller som inneholdt amfetamin og selv om hun bare skulle gå på den såkalte slankekuren noen uker fortsatte hun i måneder. Det ble inngangsporten til et tyngre misbruk. Heroinmisbruket var et faktum og i flere år skjulte hun det for omverdenen. Hun fikk til slutt hjelp med misbruket og innså at hun måtte hjelpe seg selv tilbake til livet.

- Jeg tror oppvekst har en hel del å si både for selvtilliten og selvfølelsen, men det kan skje ting hele livet, ting du ikke kan styre. På hvilken måte du takler disse blir enklere om du har trent og er komfortabel med deg selv.

Selv hadde Mia en fin oppvekst og sier at hun selv alltid har hatt mye selvtillit.

- Jeg har alltid følt at jeg kan klare mye og trodd på meg selv, men selvtillit er ikke det samme som selvfølelse, sier hun. Selvtillit handler mye om prestasjoner, hva du klarer å prestere mens selvfølelse handler om hvordan det føles å være deg. Vi trenger selvtillit for å nå målene våre, men for å nyte framgangen må vi ha god selvfølelse. I dagens samfunn hvor alt er så prestasjonsfokusert er det viktig at vi opprettholder en god selvfølelse. Hvem vet, du kan miste jobben i morgen og hvordan takler du det? spør Mia.

Mia ble kåret til årets motivator i Norge i fjor og med eksempler og egne erfaringer er den nye boka en guide i hvordan vi kan trene opp selvfølelsen, bli mer motiverte og forandre våre liv.

Et av eksemplene i boka forklarer hvordan man må tørre å «ha en dårlig dag på jobben» og være fornøyd med seg selv likevel.

For ifølge Mia er sterk selvfølelse et uovertruffent våpen når ting ikke går slik man hadde tenkt. Her er en historie fra boka;

«I begynnelsen av min karriere som foredragsholder holdt jeg to foredrag på samme dag. Det første var for et kvinnelig konsulentnettverk og var svært vellykket. Jeg nådde virkelig fram, stemningen var god, sjargongen rå, men hjertelig. Vi lo mye og fikk til et virkelig møte. Da jeg gikk derfra, tenkte jeg; Bedre enn dette trenger jeg aldri å være! Jeg hadde dårlig tid før neste foredrag og måtte kaste meg inn i en drosje. Mitt nye publikum var en stor gruppe lærere og professorer som satt og ventet på det som skulle komme etter meg på programmet. Da skulle det nemlig kunngjøres hvem som hadde vunnet en svært prestisjetung prisingen var altså kommet dit først og fremst for å høre på meg. Da jeg kom fram rakk jeg ikke å «tone inn» til mitt nye publikum, men begynte å snakke som jeg fortsatt befant meg hos de kvinnelige konsulentene. Resultatet var katastrofalt. Mitt nye publikum var overhodet ikke med på notene, de så i stedet skeptisk på meg og lo ikke en eneste gang. Denne gangen mislyktes jeg med alt. Jeg merket det, men klarte ikke å snu situasjonen.Hvis jeg ikke hadde jobbet så mye med selvfølelsen , hadde jeg sannsynligvis aldri tort å holde et foredrag igjen. Men jeg klarte heldigvis å skille mellom meg selv som person og prestasjonen min.»

Mia tror ikke god selvfølelse har noe med kjønn å gjøre, men hun tror derimot at jenter snakker mer om sine nedturer.

- Det er menneskelig å ha en selvfølelse i ubalanse. Like menneskelig som det er å ha dårlig kondis.Gutter skjuler nok sin dårlige selvfølelse mer enn jenter, men det er ikke slik at jenter har dårligere selvfølelse enn gutter.

Mia mener veien til god selvfølelse ligger i det å trene på forholdet til seg selv.

- Hvis forholdet til oss selv fungerer vil forholdet til andre også bli enklere og bedre.

Her er noen viktige punkter som kan gi deg bedre selvfølelse:

- Skriv dagbok såkalt «Brabok» hvor du har fire hovedpunkter: Mindre bra, Bra, Glad, og Lengter etter. Her skriver du ned dine tanker og hvordan du selv oppfatter dagene dine.Hva har vært bra, hva har gjort deg glad og er det noe du trenger? Den siste rubrikken «Mindre bra» bør du vente med til du har holdt på en stund.

- Ikke still for høye krav til egne prestasjoner og ikke anklag deg selv hvis du mislykkes med noe.

- Finn ut hva du vil fylle livet ditt med.
Mange må da glemme hva alle synes og tenker og stille oss selv de spørsmålene som fører fram til at vi kan leve det livet vi ønsker og drømmer om.

- Unngå å bruke ordet dårlig når du snakker om deg selv. Når du snakker om egenskapene dine, prøv da å si: jeg må øve på eller jeg er mindre god til. Det kan høres rart ut, men det er kjempeviktig. Det er nemlig vanskelig å snu dårlig til bra. DA er det mye enklere å endre mindre bra til bra.

- Skriv en liste over positive ting med deg selv.

- Sett pris på det du har istedenfor å være misfornøyd med det du ikke har. Vi fokuserer altfor ofte på det vi savner, det vi ennå ikke har oppnådd. Derfor må vi fokusere på takknemligheten. Det er den beste medisin mot selvmedlidenhet. Gjennom takknemlighet blir vi sterke, og det kan vi bygge videre på.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.