- Iskald forretning fra Se og Hør

Beinharde kalkuleringer ligger bak Se og Hørs avissatsing. Nå skal kjendisbladet dytte VG ut av hyllene.

20.06.08 11:05

Se og Hør kommer tirsdag-fredag fra og med neste tirsdag. Mer kjendiser, mer helse, mer krim og mer samfunnsstoff lover kjendisbladet.

Er dette desperasjon eller et sjakktrekk fra Se og Hørs side?

- Desperasjon er det i hvert fall ikke. Det er et meget godt gjennomtenkt strategisk grep for å stå sterkere i konkurransen med VG, sier Rolf Høyer, professor ved Senter for Medieøkonomi i Sandvika.

- Det er et strategisk grep for å styrke konkurransen mot VG. Det vil likne mer på en avis. Personlig og kulturelt synes jeg det er noe møkk. Som en iskald forretning, så er det kanskje det mest vellykkede mediet vi har i Norge, sier Høyer.

Se og Hør argumenterer med at utgivelsen to ganger i uken gjør bladet til en avis.

- Ukebladets ulempe er at det kommer én gang i uka. Med tre dagers produksjon blir det bortimot en avis, sier Høyer.

Blir Se og Hør en alvorlig konkurrent til tabloidavisene?

- Det er det jo. Det er poenget. VG og Se og Hør konkurrerer på det samme markedet. Derfor er det galt at det er forskjellig momsregler, sier Høyer.

Leserne ønsker mer Se og Hør?

- Åpenbart. Se og Hør er Nord-Europas mest populære blad, sier Høyer.

Kan det ende med Se og Hør-overdoser?

- Det vet man jo ikke. Se og Hør regner med at det ikke vil finne sted. De prøver seg frem. Hvis det ikke er marked for at det kommer to ganger i uken, vil de bare legge ned satsingen.

Høyer er lite begeistret over at Se og Hør selger over 400.000 blader hver uke.

- Det er dét folk vil ha. Det må man bare sørgmodig ta til etterretning.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.