Gå til sidens hovedinnhold

- Jeg ble en duracell-kanin

Blogger Anette-Marie har testet «Eat-stop-eat» dietten.

(SIDE2): Det betyr at hun to ganger i uka ikke spiser på 24 timer.

- Jeg var overrasket over at jeg ikke ble mer sulten.

«Eat stop eat» fenget Side2-blogger Anette-Marie så mye at hun satte både seg selv og kjæresten på diett, og nå kan du se hvordan det går på bloggen hennes anettemarie.no .

Målet er å bli kvitt noen av de kiloene hun har lagt på seg den siste tiden.

- Jeg ble bare nysgjerrig på den nye dietten og hadde lyst til å prøve. Det er ikke slik at jeg har tenkt å gå ned alle kiloene jeg har lagt på meg igjen, men jeg vil ned noen kilo, sier den populære bloggeren. Hun er på ingen måte overvektig.

Beholder muskelmassen?
Mannen bak den nye dietten er amerikaneren Brad Pilon. Han er utdannet ernæringsfysiolog og har bakgrunn fra kosttilskuddsbransjen. Han mener fordelen med å faste 2 x 24 timer på en uke blant annet gir deg mer energi. Andre fordeler er ifølge amerikaneren, at du går ned i vekt uten å miste muskler.

Den er basert på at du kan spise hva du vil, så lenge du spiser sunt og variert og legger inn maks to fasteperioder på 24 timer per uke.

Anette-Marie har fulgt dietten i to uker og den første dagen hun fastet lengtet hun etter smaken på mat, men ved hjelp av å drikke ekstremt mye den dagen hun fastet, ble hun aldri så sulten at hun ikke klarte å fungere normalt.

- Den første dagen kjente jeg at jeg ble ganske sulten i 21-tiden på kvelden. Jeg faster fra 14.00 den ene dagen til 14.00 neste dag så det er ikke så ille, egentlig. Jeg drikker kaffe, te, cola light, vann og tygger sukkerfri tyggis for å ha en smak i munnen. Den første dagen må jeg si at jeg savnet smaken på mat, sier hun.

Den andre dagen hun fastet, merket hun derimot ikke at hun var spesielt sulten. Dessuten ble hun kvitt et annet sug.

- Sjokoladesuget! Det har forsvunnet rett og slett. Og det har jeg prøvd alt for å prøve å bli kvitt. Jeg spiser nemlig sjokolade hver dag, innrømmer hun.

- Jeg har prøvd ekstra tilskudd av magnesium, krom også videre. Kjæresten min kjøpte en sjokoladeplate til meg her en kveld, men jeg ble kvalm etter to biter.

Egg, knekkebrød og proteinshake
Bloggeren har nå mest lyst på sunn mat.

- Det første jeg spiste etter det første fastedøgnet var et kokt egg, et fiberrikt knekkebrød og en proteinshake. Jeg hadde lyst til å fore kroppen med noe skikkelig sunt etter utrensingen og nå spiser jeg sunnere og mer varert enn tidligere.

Hun syns også at hun fungerte overraskende bra i daglilivet uten så mye bensin til maskineriet annet enn drikke.

- Jeg gikk på skolen, på jobben, jogget til og med og det gikk fint. Dessuten merket jeg at jeg fikk økt energi, men det var nok kaffe på tom mage som gjordet utslaget.

- Jeg ryddet hele leiligheten som var utrolig rotete etter et par dager med lite tid til husarbeid, i rekordfart og ble en duracell-kanin. Å drikke kaffe på helt tom mage gir virkelig utslag, ler Anette-Marie.

Nå skal hun prøve å holde ut i en måned.

- Jeg må se hvordan jeg reagerer og takler det, så kanskje jeg fortsetter om jeg føler at dette fungerer bra for meg.

Mye av grunnen til at hun ville teste dette, var at dietten er så «enkel», men hun påpeker at hun ikke vil bli sytynn eller at hun har problemer med vekten.

- Jeg har ikke testet så mange slankekurer før, har aldri vært overvektig eller noe. Men jeg har fulgt strenge kostholdsplaner i forhold til at jeg trener mye styrke. Problemet med stramme programmer er at det krever tid og planlegging, også faller man raskt av etter en stund.

HTML EMBED

- Hvorfor tenker du at denne dietten kunne passe for deg?

- Fordi den er så utrolig enkel. Man slipper å huske på tidspunkt, veie og måle mengder eller bruke tid på det. Rett og slett bare å ikke spise. Derfor tenkte jeg at skulle greie det. Det er dog vitkig å spise sunt ellers. Men så kan man spise det man vil innenfor det sunne, så lenge man varierer.

- Tenker du at dette kan være en varig kostholdsendring for deg?

- Jeg håper det. Merker hvor mye mer bevisst jeg er på hva jeg spiser når jeg først spiser og vet jo at kroppen vil ta til seg det som kommer etter fastedøgnet, og fokuserer på at det jeg inntar da, er sunt for meg.

- Hvordan stiller du deg til å gi kostholdsråd til andre unge jenter eller de som leser bloggen din?

- Jeg har understreket på bloggen min, at jeg ikke anbefaler noen å gjøre dette, da jeg enda ikke vet hvordan jeg selv vil takle det. Men kroppen vår skal helt fint takle å faste i 24 timer. Vi sulter slettes ikke, og vi er skapt for å klare det uten problemer.

- Hva er poenget?
Klinisk ernæringsfysiolog Inge Lindseth ved 4M-klinikken i Oslo er enig i at vi fint kan faste i 24 timer, men han ser ikke helt poenget likevel.

- Dette høres kvasivitenskapelig ut. Kroppen klarer helt fint å være uten mat et døgn, men er det noe poeng? Et kosthold med et redusert innhold av karbohydrater gjør samme nytten. Da kommer kroppen i den tilstanden som mannen bak dette etterstreber, det vil si at du forbrenner fett fra egne lagre, men du slipper å tenke på hvor mye du spiser. Faste er på mange måter det samme som en høyfettdiett, fordi kroppen forbrenner mest fett under faste. Men hvorfor faste når du bare kan spise mindre karbohdyrater og få den samme effekten? Kaloriestriksjon, enten det er som på denne dietten, eller på andre måter, fungerer ikke i lengden, slår han fast.

Selv om ernæringsfysiologen ikke anbefaler et slikt kostholdsopplegg, forsikrer han at det ikke er spesielt farlig heller. Derimot kan man lett trå feil når man skal spise igjen etter en fasteperiode.

- Spiser man feil i etterkant av fasten kan det gjøre skade, den fasten man har hatt kan gjøre at man blir mer sulten og når man da spiser feil i etterkant spiser man gjerne mer også, med enda større negativ belastning på kroppen for hvert måltid. Vinninga går da altså fort opp i spinninga. Men direkte skadelig, nei det er det neppe.

HTML EMBED
Reklame

Black Week: Her får du oversikt over alle salgene