RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Jeg er som en maratonløper

Sist oppdatert:
Side2 møtte Salman Rushdie.

(SIDE2:) Den kontroversielle forfatteren er mest kjent for romanen «Sataniske vers», en bok som skapte oppstandelse i deler av den muslimske verden.

Men Rushdie lot seg ikke knekke. Nå er han aktuell med sin 17. bok, «Trollkvinnen fra Firenze» - en bok han har brukt ni år på.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

- Jeg fikk ideen til boka for ni år siden, omtrent sist jeg var i Norge. Jeg hadde studert historie, men visst ikke nok om historien til å kunne begynne å skrive, sier han da Side2 møter ham på Bokmessen i Lillestrøm.

Disiplinerte forfattere
Samtidig som han drev research til boken på fritiden, skrev han to andre romaner. Men han hadde også tid til å ha det gøy.

- Jeg hadde et liv selv om jeg jobbet mye. En av tingene som skjer med forfattere, er at de blir disiplinerte. Venner av meg som skriver film- og teatermanus er ikke så disiplinerte. De jobber gjerne veldig intenst og skriver nesten alt i løpet av få uker, sier han.

Han mener at det ikke går an å jobbe slik når man skriver romaner.

- En romanforfatter er som en maratonløper, mens manusforfattere er mer som sprint. Alle romanforfattere jeg kjenner er superdisiplinerte, selv om de kan virke ville, sier han.

Ulik arbeidsmåte
Alle forfattere har egne måter å jobbe frem nye romaner på. Selv jobber Rushdie på ulike måter med alle bøkene sine.

- Jeg har ikke hele prosjektet klart når jeg begynner å skrive, bare fragmenter. Det hender jeg tenker på en bestemt karakter, eller kanskje bare en setning. Noen ganger vet jeg hvordan boken skal slutte, andre ganger gjør jeg det ikke. Alle bøkene har kommet til meg på ulik måte, sier han.

Han har som mål å bli overrasket av sin egen fantasi hver gang han jobber med en bok.

- Hvis jeg ikke blir overrasket, er det ikke en bra fortelling. Men så må jeg bestemme om overraskelsene er bra eller dårlige. En stor del av skrivingen handler om å oppdage, sier han.

To kulturelle gullaldre
I «Trollkvinnen fra Firenze» fikk han først ideen om å fortelle om en prinsesse på reise.

- Jeg visste hvordan historien var, men jeg måtte finne ut hvordan de skulle fortelles. Da fant jeg ut at hennes historie skulle fortelles 50 år senere, sier han.

Boken handler om en fremmed som ankommer slottet til den indiske stormogulen, keiser Akbar. Den fremmede hevder at han stammer fra Akbars bestefar, og han forteller historien om sin mor, en prinsesse som for lengst har forsvunnet. Handlingen foregår både i Italia og i India på 1500-tallet.

- Både Europa og India hadde sin kulturelle gullalder på denne tiden. Kulturene hadde mye til felles, men egentlig visste de veldig lite om hverandre. Jeg syntes det var interessant å skrive en historie hvor de finner ut om hverandre, sier han.

Man vet at noen få europeere reiste fra Europa til India på denne tiden, men Rushdie fant ingen eksempler på at det motsatte skjedde. Ingen fra India reiste til Europa. Derfor ville han finne på at det skjedde.

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere