- Jeg har slitt ut 100 par løpesko

Foto: Camilla Flaatten (Side2)

Grete Waitz har vunnet New York Marathon ni ganger. Få hennes treningstips her.

26.02.09 11:33

(SIDE2): Da adidas lanserte sin nye løpesko for kvinner onsdag, var det et naturlig valg å invitere vår selvskrevne løpedronning Grete Waitz til å fortelle om hvor viktig det er med riktig skotøy. Hun begynte å løpe på 70-tallet og husker godt sine første løpesko.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

- Det var hvite skinnsko med svarte striper langs siden. Det er nok det man kaller for en «street-sko» nå, ler Grete Waitz. I løpet av sin aktive løpekarriere på 20 år har hun slitt ut en del sko.

- Det er så mange at jeg har ikke telling, men det er minst fire par i året over 20 år og kanskje mer. Det er nok over 100 par til sammen. Men noen av dem ble jo kassert før de var helt utslitt, til glede for familiemedlemmer.

Det var først på 80-tallet skoutviklingen begynte for fullt og Waitz erindrer at hennes første sko som hadde noe så fantastisk som demping var kongeblå med signalgule striper.

- Jeg var så imponert over kvaliteten og at de dempet så bra. På den tiden var det ikke så mange kvinnelige idrettsutøvere som ble sponset så hun var pent nødt til å kjøpe både sko og treningsklær selv.

SE BILDER AV GRETE WAITZ UNDER

Fikk t-skjorte i posten
- Jeg husker at jeg sendte et brev til en treningsprodusent og hørte om det var mulig at de kunne sponse meg med noen treningsklær siden jeg både hadde vunnet VM og OL. En uke etter fikk jeg en hvit t-skjorte sendt i posten, ler hun.

I butikken var det det heller ikke noe særlig treningsklær for damer. Det meste var herrestørrelser, eller såkalt unisex. Det var først på 80-tallet at det ble spesiallaget både sko og klær til kvinner.

- Det var deilig å endelig bli tatt på alvor. Før det så var det XS herre, som var min størrelse.

Grete Waitz møtte også andre utfordringer ved å være kvinnelig toppidrettsutøver på 70-tallet.

- Det var mange som var bekymret på mine vegne og spurte ofte moren min; «Du, hun Grete løper så fælt, det kan jo ikke være bra?»

Det var fordommer mot kvinner som trente hardt på den tiden, for eksempel ble det sagt at man ikke kunne få barn dersom man trente for hardt og vi skal ikke lenger tilbake enn til 60-tallet hvor kvinner ikke fikk lov til å løpe mer enn to runder på en treningsbane. De måtte for all del ikke slite seg ut, himler Waitz med øynene.

Nå er det kvinnene som ofte er de ivrigste til å være med i både løp og foreninger. Dessuten er det hverdagskost at kvinner løper og derfor har også produsentene av treningsklær og sko lansert egne kvinnelinjer i tiår allerede.

Spesialisert for kvinner
Adidas' nye linje har sammenlignet menn og kvinners ulike anatomi og løpeteknikk for å finne ut hva som passer best.

- For to år siden påbegynte adidas og University of Calgary studien og det viste det seg at forskjellen mellom kvinners og menns løpestil var markante. Tyngdepunktet og nedslaget i stegene ser helt annerledes ut og kvinner har i tillegg andre svettesoner enn menn, sier Emma Stjernlöf, nordisk PR-sjef i adidas.

Ifølge Grete Waitz har en god sko og klær man liker mye å si. Men du trenger ikke nødvendigvis å kjøpe deg nyeste modell hvert eneste år.

- Det er hårfine forskjeller på modellene fra et år til et annet nå når utviklingen har kommet så langt. Du kan kjøpe fjorårets modell på salg, sier Waitz.

Hun påpeker at en sko har en cirka levetid på rundt et år dersom du løper omtrent tre ganger i uka. Tipset er å vaske skoen i vaskemaskin dersom de er både møkkete og lukter vondt.

- Da ser de neste ny ut igjen, og det er ikke noe problem så lenge du bruker et kortprogram, tipser Waitz. Hennes drømmesko har god støtdemping, er romslig og helst hvit med diskret striper.

Maraton for alle
Grete Waitz mener de fleste, uansett treningsform kan klare å fullføre et maraton i dag.

- Det er klart du må trene fram mot et maraton, men det er ingen umulighet for noen. I dag er det vanlig at man både går og løper et maraton. Det viktigste er bare å fullføre, sier hun.

Her er Gretes treningstips til deg:

- Tren minst tre ganger i uken
- Tren minst 40-45 minutter hver gang
- Begynn med å gå og løpe om hverandre
- Hvis du egentlig ikke orker å trene så ta i det minste på deg treningstøy og kom deg ut. Si til deg selv at hvis du fortsatt ikke orker så er det bare å gå inn igjen. de fleste klarer da å fullføre en treningsøkt likevel.
- Sett løpemaskinen på treningssentret på bratt bakke og gå fort. Det er ikke nødvendig å løpe i begynnelsen.
- Hverdagsbevegelse er gull verdt. Gå til toget istedenfor å ta bilen og ta trappen istedenfor heisen.
- Tren variert
- Trening er en seier over latskap
- Trening er 25 prosent svette og 75 prosent viljestyrke

Selv trener Grete Waitz omtrent en time hver dag fremdeles. På grunn av en hofteskade kan hun for tiden ikke løpe så mye, men hun sykler istedenfor.

- Jeg går på spinning og sykler ute om sommeren. Jeg har store planer om å sykle Birken i år, lover hun.

1627

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.