RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Jeg savner brød!

Foto: Vibeke Johnsen (Side2)
Sist oppdatert:
Slik gikk det da jeg prøvde å bli kvitt søtsuget.

(SIDE2): En uke på et kosthold med mer proteiner og fett skal stagge sukkerbehovet mitt. Jeg har fått råd fra klinisk ernæringsfysiolog Inge Lindseth ved 4M Klinikken og følger også noen av tipsene til den svenske «Kostdoktorn» Andreas Eenfeldt.

Les saken: - Fett gjør deg frisk og slank

Nå gjelder det å holde seg til kostplanen!

Denne menyen, med noen variasjoner, spiste jeg i en uke:

Frokost:
Tyrkisk yoghurt (10 prosent) med linfrø, bringebær, blåbær, solsikkekjerner og gresskarkjerner eller rugsprø med to osteskiver, en skinkeskive og en paprikabit.

Lunsj:
Eggerøre laget med fløte med grønnsaker og ost eller salat med mye ost, skinke og egg

Middag:
Salmalaks, kotelett, kylling eller annet rent kjøtt med for eksempel blomkålstappe med smør og fløte.

Kveldsmat:
Rugsprø med blåmuggost og litt tyrkisk yoghurt

Snacks:
Nøtter og en frukt i ny og ne. Spiste eple og kiwi.

Slik opplevde jeg kostendringen
Det å spise yoghurt eller rugsprø til frokost på hverdagene var supert. Det holdt meg mett til lunsj.

Lunsjen gikk som regel også bra og middagen fint, med litt planlegging.

Men så kom kvelden ...
Jeg hadde veldig lyst på karbohydrater. Helst rykende ferskt brød med deilig pålegg. Selvsagt kunne jeg laget et lavkarbo-brød med mye egg, men nå hadde jeg bestemt meg for å se hvordan det var uten brødet. Det ble rugsprø med mye pålegg istedenfor. Eller litt ekstra yoghurt og en frukt innimellom på kveldene.

Søtsuget mitt forsvant gradvis for hver dag og det viktigste var å spise nok for å holde seg mett. Ellers merket jeg at det var lett å få lyst på noe, likevel.

Det aller vanskeligste var å ikke spise så mye brød og bananer som jeg syns er godt og mettende og så enkelt å frakte med seg som et mellommåltid. Det kreves egentlig ikke så mye planlegging med det å legge om kostholdet, men det tar litt tid å komme ut av vanen.

Mett på en annen måte
Jeg merket at det var fint å kjenne seg mett på en annen måte. Det er vel alt fettet jeg ikke er vant til. Og ikke hadde jeg så lyst på snop i slutten av uken. Men jeg merket at jeg hver kveld allikevel hadde «lyst på noe» og måtte stagge lysten på noe med rugsprø med mye pålegg. Kanskje gikk jeg ikke lenge nok på kostholdet for å merke den ultimate forskjellen, og jeg er heller ikke utpreget glad i alt for fete sauser og stapper full av smør. Pasta savnet jeg også, da jeg ofte spiser fullkornpasta med middagen.

Jeg savnet også litt mer frukt i kosten, men syns det var topp å spise grønnsaker ved siden av middagen.

Konklusjon
Jeg skal prøve å få i meg mer proteiner, være flinkere til å spise frokost og lage lavkarbo brød med mye egg slik at jeg kan spise brød. Jeg tror nøkkelen er å spise seg skikkelig mett og styre unna de verste karbohydratene. Brød vil nok være en fast følgesvenn uansett, men kanskje kan jeg kutte lyst brød helt og lage lavkarbo brød innimellom. Jeg har klart å kutte ut brus helt. Både light og vanlig. Farris og vann funker bra og et glass appelsinjuice i løpet av dagen. Proteiner og fett ønskes velkommen i mitt kosthold, men ikke så mye fett som praktiseres i for eksempel LCHF-kostholdet.

Klinisk ernæringsfysiolog Inge Lindseth kommenterer
- Så vidt jeg kan se har du spist på en måte som har holdt blodsukkeret ditt stabilt. Ved overgang til et slikt kosthold kan det ta noe tid før kroppen har tilpasset seg det, men det kan også være at du trives bedre med noe mer karbohydrater enn det du har spist.

Uansett skulle det ikke være noen grunn til å spise de mengder stivelse og sukker som du spiste tidligere. Det kan også være at energiinntaket fortsatt er noe for lavt, og at du har mineralmangler eller at det er stress/følelsesmessige årsaker som det må jobbes med for å få bedre kontroll på søtsuget. Jeg ville uansett gitt dette litt lengre tid og synes du kommer med bra forslag til hva du skal gjøre videre.

LES MER HELSE HER

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere