RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Jeg skjønner ikke utstyret

Foto: Paul Weaver (Mediehuset Nettavisen)
Sist oppdatert:
Nå skal det mye til for at du slipper unna med den forklaringen.

(SIDE2:)«Jeg skjønner ikke utstyret» har vært den vanligste unnskyldningen til folk med ugyldig billett etter at det ble innført elektronisk system Oslo og Akershus i fjor.

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

- Jeg skjønner ikke utstyret, var en unnskyldning vi hørte ofte tidligere, sier informasjonssjef i Ruter, Gry Isberg til Side2.

Denne forklaringen henger igjen blant dem som ønsker å reise gratis på trikk, t-bane eller buss, for da det nye systemet kom var kontrollørene fleksible og viste skjønn, mener Isberg.

- Det som vi helt klart har hatt en utfordring med er at vi har vært fleksible med tanke på at det tekniske utstyret ikke fungerte, og heller ikke informert nok om hvordan folk skulle bruke de nye elektroniske reisekortene. Kontrollørene har vist skjønn og vært fleksible. En hyppig unnskyldning har derfor vært «Jeg skjønner ikke utstyret». Men det kan vi nå sjekke inngående. Og når det gjelder det tekniske har vi driftoversikt.

Glemt er gjenganger
Den hyppigste forklaringen folk generelt bruker ved kontroll er «Jeg har glemt billetten hjemme», eller «Jeg har billett, men har den ikke med».

- Det holder ikke, understreker Isberg.

Ifølge Ruter er det ikke forskjell på hvem som kjøper billett og ikke. De som sniker er alle typer mennesker, i alle aldre og det er ikke forskjell på de ulike bydelene i Oslo.

- Fenomenet forekommer overalt, og av alle type mennesker.

Færre sniker
Ruters tall viser likevel at stadig færre prøver å snike når de reiser kollektivt. Snikprosenten er nå på tre prosent, noe som er veldig lavt, mener Isberg.

- Av alle kontrollerte billettkontroller hadde 97 prosent gyldig billett. Tallet viste 96 prosent i Oslo, og nesten 99 prosent i Akershus. Vi har en høy andel som reiser med gyldig billett, men det vil aldri være mulig å ligge på 100 prosent. Grunnen er at det alltid er noen ubemidlede som reiser.

Isberg sier at de er fornøyd med tallet.

- Hvis vi sammenligner oss med London har de en prosent høyere enn oss, men de har stengte holdeplasser på undergrunnene.

Gir seg ikke
Foruten de vanlige «jeg har glemt billetten»-forklaringene opplever også kontrollørene at folk prøver å komme seg unna kontroller.

- Folk kan også prøve å stikke av, men kontrollørene kan tilkalle politiet hvis det blir en alvorlig situasjon. Billettkontrollørene møter generelt mange spesielle unnskyldninger og forklaringer, sier Isberg.

Informasjonssjefen blir også ringt opp etter arbeidstid av folk som vil ha boten slettet.

- Noen har lange historier, og klager til kundesenteret. Det kommer ofte lange og emosjonelle e-poster. Vi går inn i hver eneste sak og ser nøye etter om dette er riktig eller ikke. Da kan vi se kortet, og kortets historikk. Og også sjekke maskin og tekniske utstyr. Men hver enkelt, uansett kort eller lang e-post, blir tatt på alvor. Jeg får også telefoner etter arbeidstid, fra folk som har glemt kortet også videre, men det er lite jeg kan gjøre. Kollektivtrafikken er som alt annet, man må ha med billett.

Har du hørt noen morsomme historier ved kontroll på trikken, banen eller bussen? Del i kommentarfeltet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere