*Nettavisen* Nyheter.

- Jeg synes det er helt forkastelig

Foto: Lisbeth Andresen, Romerikes Blad

For rullestolbrukerne Celine og Per Christian stoppet ferden på togperrongen. NSB ville ikke ta ned rullestolrampen.

17.08.13 18:45

- Jeg synes det er helt forkastelig, sier Olav Magnussen til Romerikes Blad.

Forrige lørdag hadde miljøarbeideren ved Bårliskogen omsorgsboliger i Lørenskog planer om å ta med seg Celine Wold Aambø (22), Per Christian Nymoen (26), Tommy Steiro (24) og Jostein Berthelsen (24) på en utflukt.

Sammen med to andre ansatte skulle de til Frognerparken i Oslo for å se teateroppsetningen av «Karius og Baktus».

Hadde ikke tid
Men da gjengen hadde hastet til Strømmen stasjon, var det bråstopp for Wold Aambø og Nymoen, som begge sitter i rullestol.

Sammen kom de til stasjonen akkurat på togets rutetid, 12.15.

Mens de to rullestolbrukerne var på vei opp fra undergangen, gikk en av de ansatte og de to andre beboerne i forveien og ba konduktøren gjøre klar rullstolrampa.

Da begynte problemene.

- Hun sa de ikke hadde tid til å vente. Vi var oppe på plattformen akkurat 15 over. Hadde konduktøren bare fått ut fingeren da, hadde det ikke vært noe problem, men hun var mer opptatt av å sto og krangle med oss i flere minutter, forteller Magnussen.

To måtte snu
Magnussen mener Wold Aambø og Nymoen kunne ha rukket å bli hjulpet på i løpet av tida konduktøren brukte på å diskutere.

- Jeg sa at hun ikke kunne nekte oss å være med. Da viftet hun bare med flagget og dro av gårde, forklarer han.

I mellomtida hadde de to gående, ruslet inn på toget og satt seg. Dermed måtte Magnussens kollega bli med de to til Oslo, mens resten av reisefølget måtte ta turen hjem, med tog- og teaterbilletter liggende i lomma.

NSB beklager
Kommunikasjonssjef Åge Christoffer Lundeby i NSB persontog hadde ikke anledning til å undersøke saken for Romerikes Blad i 14.30-tida i går.

Like etter klokka 15 fikk imidlertid de ansatte ved omsorgsboligen svar fra NSBs kundesenter.

De beklager situasjonen som oppsto.

«Veldig leit å høre om togreisa deres som ikke ble slik som forventet. At en kunde opplever å bli møtt på en lite imøtekommende måte skal selvsagt ikke forekomme», skriver de i e-posten.

Sammen med beklagelsen fikk de også et gavekort på 200 kroner.

- Jeg føler det er en standardprosedyre. Men hva har de egentlig gjort for å hindre at dette skjer igjen? undrer Magnussen.

Les flere saker fra Romerikes Blad!

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag