
- Jeg tør ikke si noe om dette

Jørgen Berge
Tips meg
Statens vegvesen vurderer å forby dieselbiler vinterstid, etter at det har kommet fram at dieselbiler slipper ut langt mer helseskadelige NOx-gasser enn det man la til grunn da avgiftssystemet ble lagt om for noen år siden.
Les også: Dieselbiler kan bli forbudt på vinteren
- Kjenner ikke til det
Forslaget har skapt sterke reaksjoner blant våre lesere, og saken har blitt delt flere tusen ganger på Facebook. Mange føler seg ført bak lyset av politikerne som i flere år aktivt har lagt opp til at flere skal kjøpe dieselbiler.
Derfor spurte vi statsminister Jens Stoltenberg, som også var statsminister da avgiftssystemet ble lagt om, om hva han synes om at Statens vegvesen vurderer å forby dieselbiler vinterstid.
- Mange reagerer sterkt fordi de føler seg ført bak lyset av politikerne. Synes du det er fair at folk skal ta denne regningen?
- Jeg kjenner ikke til hva Statens vegvesen jobber med, så jeg tør ikke si noe om det, sier Stoltenberg til Nettavisen.
- Det er jo nyheter ute nå om at dieselbiler forurenser mer enn først antatt. Hva tenker du om det?
- Simpelthen så tror jeg at det må samferdselsministeren svare på, for jeg kjenner ikke til det. Jeg har ikke sett det, og da tror jeg det dumt å si noe om det, sier statsministeren.
Les også: Krever at staten kjøper tilbake folks dieselbiler
Skaper giftlokk
Det er en rapport Vegdirektoratet har bestilt fra Transportøkonomisk Institutatt (TØI), som slår fast at dieselbiler slipper ut langt mer NOx-gasser enn det man trodde.
Utfordringene er spesielt knyttet til bykjøring, og i særdeleshet i kulda - og dieselbiler er en vesentlig bidragsyter til det såkalte «giftlokket» som legger seg over store norske byer på enkeltdager.
Forskerne i TØI mener at forbud mot dieselbiler i byene på enkeltdager, eller betydelig høyere bomavgifter for å dempe dieselbruken, er det mest effektive tiltaket som man kan gjøre på kort sikt, og Statens vegvesen sier altså at de nå ser på denne muligheten.
- Ifølge rapporten kan NOx-utslippet i bytrafikk være 10-40 ganger høyere for dieselbiler enn for tilsvarende bensinbiler. For NO2 er forholdet enda verre fordi vi ser at NO i nye dieselbilers rensesystemer blir omdannet til NO2, uttalte Erik Figenbaum i Statens vegvesen, i en pressemelding tidligere i uken.
Rundt 3 av 4 nye biler som selges i Norge i dag er dieselbiler.
Hva synes du om det mulige dieselbilforbudet? Skriv inn din mening i kommentarfeltet!
Føler seg lurt
Under har vi samlet en håndfull av de forskjellige reaksjonene som våre lesere har kommet med:
Til staten ved Vegdirekterotet: Pga snarlig forbud mot dieselbiler til tross for anbefalinger av Kristin Halvorsen så regner jeg med at dere tar innbytte i min Transporter TDI 4motion likt mot en mer miljøvennlig Transporter 3.2 V6 bensin 4motion. På forhånd takk. :) - Håkon
Vi er blitt lurt av staten til å kjøpe diesel biler, staten burde ta hele regninga. Miljøpolitikken i norge er gått over styr. - Tor Einar
Dette er å kaste blåreseptordningen i øynene på folk. De har blitt fortalt i årevis at dieselbiler er bedre for miljøet og at de bør velge det. Og så plutselig over natten skal man bli nærmest kriminell. Skift ut regjeringen ved neste valg. Om ikke lenge vil elbilene overta, og problemet være løst, uten statens hjelp. Så når sosialistene har tatt så grundig feil og fått folk til å kjøpe dieselbiler så får de holde fingrene av fatet og ikke komme med begrensninger for dieselbilene. - Ole Jacob
Regner med og få et mellomlegg i retur fra staten når dieselbilen skal selges, dersom det blir forbudt og kjøre enkelte dager, eller forhøyet bompengesatser. Da vil jo ingen kjøpe brukt dieselbil lenger. - Stein Einar
Å sttraffe de som har fulgt statens forslag om å kjøre "miljøvennlige" biler blir feil, de får heller starte på scratch og eventuelt forby salg av nye dieselbiler. Eventuelt punge ut for at ALLE som har dieselbil kan bytte i en tilsvarende bil. (yeah right) - Thomas
Foreslår kollektivt søksmål mot staten for feil påvirkning over flere år. - Sier bård, og Geir følger opp med å mene at staten har bedrevet «villedende reklame».
Man har kjøpt en lovlig vare til hundretusner av kroner hvorav ca halvparten har gått rett i statskassa i engangsavgift så skal ma nplutselig få kjøreforbud. Ja den bør noen ta en runde i rettssystemet med. - Geir
Nettavisen har forsøkt å få en kommentar fra samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa, men hun har foreløpig ikke svart på våre henvendelser.
Mest sett siste uken
Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!