RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Jeg tror ikke folk vet hva vi gjør

SYTER IKKE: Line Mohn Gallagher ønsker å få fram hvor stort ansvarsområde en lærer egentlig har. Hun mener alle oppgavene umulig kan utføres mellom åtte til fire, slik det foreslås i utkastet for ny tariffavtale for lærere. Foto: Facebook/privat
SYTER IKKE: Line Mohn Gallagher ønsker å få fram hvor stort ansvarsområde en lærer egentlig har. Hun mener alle oppgavene umulig kan utføres mellom åtte til fire, slik det foreslås i utkastet for ny tariffavtale for lærere. Foto: Facebook/privat Foto: Privat (Facebook)
Sist oppdatert:
Lærer Line Mohn Gallagher tok oppgjør på Facebook.

- Jeg tror folk ikke egentlig vet hva vi gjør. De tror vi går hjem tidlig hver dag, legger beina på bordet og har lange ferier, sier Gallagher til Nettavisen.

Hun er lærer ved Ringerike Steinerskole, og kjenner seg langt fra igjen i at lærere er en sytende yrkesgruppe. En oppfatning hun har fått føle på kroppen i forbindelse med lærerstreiken.

- Fra både familie, venner og bekjente på Facebook fikk jeg høre at lærere er utakknemlige og at vi ikke vet hvor bra vi har det. Det synes jeg er urettferdig, og jeg kjenner meg rett og slett ikke igjen i det.

Les også: – Hele skoleåret vil bli preget

Les også: - Jeg forstår at mange foreldre er bekymret

Mandag gikk 5500 lærere fra 132 av landets skoler ut i streik. Punktet som skaper mest knute på tråden mellom forhandlingspartene, er at det i utkastet til tariffavtale kreves at lærerne skal kunne pålegges å være tilstede på skolen 7,5 timer hver dag, og at de ikke lenger kan jobbe hjemmefra i deler av arbeidstiden, slik de kan i dag.

Som svar til kritikerne la Gallagher ut denne statusen på sin private Facebook-profil:


- Overraskende
Snart kom tilbakemeldingene om at flere burde få lese statusen, og hun gjorde den derfor åpen for alle.

- Tanken bak dette var egentlig at jeg ville fortelle mine Facebook-kontakter hva det å være lærer egentlig innebærer. Det er skrevet i frustrasjon, innrømmer hun gjerne.

Responsen ble enorm, og innlegget har i skrivende stund 5000 likes og nær 1500 delinger.

- Det har vært overraskende mye respons. Nesten alle som kommenterer er positive. De få som er negative mener at lærere ikke har det ille sammenlignet med andre yrkesgrupper. Men jeg mener det blir feil å sammenligne hvem som har det verst.

Fakta: Lærerstreiken

Klikk for å åpne faktaboksen
 
  •  KS og Utdanningsforbundet ble mandag 26. mai enige om en ny arbeidstidsavtale for lærerne.
  •  Et stort flertall av Utdanningsforbundets medlemmer sa nei til avtalen i uravstemningen før sommeren.
  •  Utdanningsforbundet tok ut 33 lærere ved Rothaugen skole i Bergen i streik 1. juli.
  •  Fra og med mandag 11. august ble 5.500 lærere i ungdomsskoler og videregående skoler tatt ut i streik.
  •  Landets førsteklassinger skånes fra streiken den første tiden.
  •  Det blir ingen lærerstreik i hovedstaden ettersom Oslo er et eget tariffområde, og hovedstadens lærere har stemt ja til sin forhandlede avtale.
  •  De tre mindre lærerforbundene Norsk Lektorlag (NL), Skolenes landsforbund (SL) og Musikernes Fellesforbund (MF) sa nei til skissen allerede i mai, og har tatt ut noen av sine medlemmer i streik. De varsler også opptrapping ved skolestart.
  •  Det kritiske punktet i utkastet til ny tariffavtale er kravet om at lærerne skal kunne pålegges å være til stede på skolen inntil 7,5 timer daglig, istedenfor å kunne jobbe hjemmefra deler av arbeidstiden, slik de kan i dag. (©NTB)

Gallagher ønsker å gjøre en best mulig jobb for både elever og foreldre. Det gjør hun ikke ved å være bundet til skolen i 7,5 timer hver dag, mener hun.

- Jeg kommer aldri til å be en fortvilet mor ringe meg neste dag mellom åtte og fire. Det menneskelige lar seg ikke alltid løse på dagtid.

Lærerens budskap er at store deler av arbeidsoppgavene starter når elevene har gått hjem.

- Det er ikke slik at vi ikke gjør annet enn å gå inn i klasserommet, åpne en bok og undervise. Det krever forberedelser og oppfølging.

- Handler ikke om lønn
Hun trekker fram kontakt med foreldre som en arbeidsoppgave som krever en fleksibel arbeidstid.

- I tillegg er det ofte lettere for oss lærere å gjøre et best mulig arbeid i forkant av undervisningen og også rettarbeid på kveldstid når man har det stille og rolig rundt seg. Rett etter undervisning er man ganske sliten i hodet.

Selv har hun ikke fått signaler på at hun blir tatt ut streik med det første, men hun håper utfallet av konflikten blir at lærernes mulighet til å disponere sin egen arbeidstid fritt, opprettholdes.

- For meg handler ikke dette om lønn. Det både jeg og de fleste andre ønsker, er frihet til å styre den tiden vi har. Vi vil ha tid til foreldre og elever, og da må vi kunne være tilgjengelige etter fire.

- Større oppgave enn jeg hadde trodd
I Facebook-statusen nevner hun lærerlønnen på 370.000 som for lav, med tanke på antall arbeidsoppgaver.

- Det er satt litt på spissen. Mange tror at vi gjør minst mulig, og hadde vi gjort det så hadde lønna vært god nok. Det er bare det at vi gjør så enormt mye mer enn minst mulig. I mine to år som lærer har jeg knapt nok hatt fri, og det er greit, for jeg elsker jobben min. Likevel er det sårt at det blir sett på som syting at vi sier ifra.

Håpet hennes er at folk får øynene opp for de «usynlige» arbeidsoppgavene yrket hennes innebærer.

- Før jeg begynte som lærer hadde jeg aldri trodd at du hadde ansvar for så mye. Det er en mye større oppgave enn jeg selv trodde på forhånd, sier hun.

Partene i lærerstreiken møtes hos Riksmekleren mandag ettermiddag. Det kan muligens være siste mulighet til å avblåse hele aksjonen før en eneste elev blir rammet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere