RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Jenter trener ikke tungt nok

Foto: Silje Bjørnstad (Nettavisen)
Sist oppdatert:
Jenter skal ikke trene annerledes enn gutta, mener personlig trener.

(SIDE2): «Strong is the new skinny» er blitt et kjent uttrykk, og stadig flere jenter ønsker å komme i gang med styrketrening.

Men mange opplever at de ønskede resultatene uteblir. Hvorfor? Sannsynligvis kommer det av den enkle grunnen at du ikke trener hardt nok.

- Du får ikke optimale resultater av å hoppe rundt i en saltime, eller stå noen timer på ellipsemaskinen om du ønsker å forandre på formene, sier personlig trener.

Få tips til styrketreningøvelser lenger ned i artikkelen!

Følg Side2 på Facebook - klikk her!

Kult med muskler

- Å trene for å bli sterk, er en sunnere målsetting enn å trene utelukkende for å bli tynn. Det er blitt «trendy» å ha litt muskler, sier Martin Norum til Side2. Han er personlig trener, og er faglig ansvarlig i Akademiet for personlig trening.

Norum sier at styrketrening er den beste treningen for å forandre kroppssammensetningen, slik at du får mer muskler og mindre fett, men at jentene ikke må være redd for å løfte tungt.

- Får du ikke resultater er det fordi du ikke gjør det som trengs. Med bare kondisjonstrening og lite mat går du kanskje ned i vekt, men samtidig kan du miste muskelmasse. Det mange jenter ikke har vært klar over er at når de går ned mye i muskelmasse reduseres også forbrenningen, forklarer han.

Den personlige treneren sier at jentene ikke skal trene noe annerledes enn gutta, og anbefaler særlig fem «baseøvelser»: Knebøy, markløft, benkpress, skulderpress og chins.

- Du vil kunne redusere fettprosenten av å stå på ellipsemaskinen eller å danse Zumba et par ganger i uka, men det de fleste jenter er ute etter er å få sprettrumpe, strammere armer, lår og så videre. Da må det også noe muskelmasse til. Du må påføre kroppen din belastning. For eksempel er markløft og knebøy noen av de beste øvelsene for å få spretten rumpe og strammere lår, mener Norum.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Minst tre ganger i uka
Treningseksperten tror det er flere grunner til at mange opplever at treningen ikke gir de resultatene man håper på.

- Mange går rundt med en drøm om å forandre kroppen og «forteller hele verden at nå skal det blir endringer». Men allikevel oppnår de ikke målene sine, man har urealistiske forventninger, sier han.

- Mange synes det er viktig å komme i form, men det er også viktig å «kose seg». Derfor er det ikke rart resultatene lar vente på seg om du trener tre ganger i uka, men samtidig går på byen to ganger i uka. Det finnes en mellomting. Ved å ofre litt kan man allikevel få til mye.

Den personlige treneren anbefaler at man bør trene styrke minst tre ganger i uka for å oppnå resultater. Videre påpeker han at det er viktig man faktisk løfter tungt slik at du belaster kroppen.

- En enkel huskeregel er at løfter du en vekt mer enn tolv ganger, løfter du for lett. Fem ganger fem repetisjoner i hver øvelse er en god start når du begynner med styrketrening, tipser Norum.

Videre forklarer han at det kan være lurt å loggføre treningen og skrive ned dine målsettinger. Slik kan det være enklere å holde motivasjonen oppe. Et annet tips er å ta med seg noen til treningssenteret, så lenge dere gjør det dere faktisk kom for.

- Mange står og prater mer enn de trener, både gutter og jenter. Dette kan føre til lange pauser mellom øvelsene og totalt sett blir det mer snakk enn trening. Det kan være et godt tips å ha med seg ei venninne når du skal trene, men pass på at dere ikke mister fokuset på hvorfor dere er der.

Alle bør trene styrke
Det er ikke til å komme utenom at hva du spiser og drikker også påvirker treningsresultatene. Norum sier at det er vanskelig å gi noen konkrete tips om hva man bør spise fordi folk har ulike kropper, og at det derfor også er forskjell på hvor mye av hva hver enkel person trenger.

- Generelt vil jeg anbefaler naturlig mat som for eksempel rent kjøtt, fisk, egg og grønnsaker. Unngå ferdigprodukter og halvfabrikata, kutt ut sukker og spis mer proteinrike matvarer.

Til slutt forklarer den personlige treneren at styrketrening gjør mye mer enn å bare øke muskelmassen samt gjør deg sterkere.

- For eksempel så har det positiv effekt på hormonsystemet i kroppen, du styrker skjelettet ditt og generelt får bedre beinstruktur. Det er ingen grunn for at ikke eldre også skal trene styrke. Dette er kanskje spesielt ekstra viktig for kvinner som er utsatt for beinskjørhet når de blir eldre.

5221

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere