RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Jernbaneverket får ansvaret for Sjursøya-ulykken

Foto: Junge, Heiko (SCANPIX)
Sist oppdatert:
En svikt i Jernbaneverkets systemer på Alnabru skal være årsaken til dødsulykken på Sjursøya.

Kilder i Havarikommisjonen opplyser til TV 2 at det var svikt i materiellet ved godsterminalen på Alnabru som er hovedårsaken til dødsulykken på Sjursøya i Oslo i forrige uke.

Og her er det Jernbaneverket som har ansvaret.

En kilde i Havarikommisjonen, som har god innsikt i ulykken, opplyser til TV 2 at Jernbaneverket har et større ansvar enn CargoNet når det gjelder årsaken til ulykken.

– Det foreligger ingen opplysninger som tilsier at feilen ligger hos oss, sier presseansvarlig Bjarne Ivar Wist i CargoNet.

- Jernbaneverket har et større ansvar her
- Ulykkesårskan er helt uavhengig av hvilke selskap og hvilke personer som opererte der oppe (på Alnabru) den dagen. Denne hendelsen ville ha skjedd uansett. Dette har med materiell og systemer og gjøre. Jernbaneverket har et større ansvar her, sier kilden til TV 2.

Vedkommende sier til kanalen at dette er informasjon som blir offentlig først over påske.

Direktør Elisabeth Enger vil ikke nå si noe om hva som blir konsekvensen av en slik konklusjon fra Havarikommisjonen.

- Dette må jeg ta stilling til når denne rapporten kommer, sier hun til TV 2.

Havarikommisjonen har overfor NRK tilbakevist at de har kommet til en konklusjon i saken, og sier det er for tidlig å si noe om hvor ansvaret ligger.

Sto plassert i en av sporbremsene
De 16 vognene sto plassert i en av sporbremsene på terminalområdet da de begynte å rulle. Holdesystemet er som en parkeringsbrems for vogner, men denne bremsen er altså på skinnene og ikke på vognene. Disse slapp og vognene begynte å rulle. Hvorfor det skjedde er foreløpig usikkert.

- Vi skal være sikre på at alle prosedyrer og alt det tekniske er i orden før vi tar det i bruk igjen. Hittil har vi ikke funnet noe feil, sa Per Hermann Sørlie, jernbaneverkets øverste sjef for jernbanen på Østlandet, i forrige uke.

Et av spørsmålene Sørlie ikke hadde svar på var om vognene rullet over bremsesystemene, eller om de ved en feil har blitt penslet inn på en linje utenom disse bremsesystemene. En linje som brukes til vanlig togtrafikk.

- Det er ingen hemmelighet at vognene kan ha kommet ut på en annen linje. Jeg vet ikke om det har skjedd, og hadde jeg visst det ville jeg heller ikke kunnet sagt det, sa han.

Les saken: Her startet ferden

Tok 5-8 minutter
De 16 vognene som løp løpsk nedover fra Alnabru til Sjursøya veide over 400 tonn. Togstammen var drøye 400 meter lang.

Togledelsen forsøkte å stoppe vognene flere steder på vei ned mot Sjursøya.

Det tok mellom fem og åtte minutter for vognene å rulle fra Alnabru til enden av sporene på Sjursøya der de krasjet inn i Oslo Containerterminal.

Ulykken blir nå etterforsket av politiet for å se om det ligger en straffbar handling bak ulykken.

I tillegg vil Jernbaneverkets uhellskommisjon og Statens havarikommisjon granske ulykken for å se om prosedyrer ble fulgt, og for å se om det er mangler ved prosedyrer og teknikk som kan forklare den tragiske ulykken der Cato Kyrre Breistrand, Geir Atle Lind og Leif Kåre Nordmo omkom.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere