RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Kan fort tjene fire-fem tusen på en kveld

PÅ NETT: I Bergen og omegn finnes det en rekke Facebook-grupper der privatpersoner tilbyr persontransport mot betaling. Foto: Skjermdump fra Facebook
PÅ NETT: I Bergen og omegn finnes det en rekke Facebook-grupper der privatpersoner tilbyr persontransport mot betaling. Foto: Skjermdump fra Facebook
Sist oppdatert:
Ken Andre Kalsås mener kjøregrupper på Facebook er bedre enn at folk går ute i natten.

(Vest24): Vest24 skrev i går om taxisjefenes synspunkter om organisering av persontransport på Facebook.

Arve Halvorsen, nestleder i Norges Taxiforbund, sier fenomener som Facebook-gruppen «Tilgjengelige sjåfører i Bergensområdet» er et samfunnsproblem.

Han mener samfunnet må ta tydeligere avstand fra brudd på Yrkestransportloven, som forbyr personer uten løyve å ta betalt for transport.

AVTALER HELST MED VENNER

Ken Andre Kalsås er et av medlemmene i Facebook-gruppen. I en status i går skrev han at det i vinternatten må være bedre å «hjelpe noen trygt hjem i varmen», enn å diskutere lovligheten av dette og annet på gruppen.

Selv bedyrer han at han ikke har vært en aktiv sjåfør på lenge.

– Jeg kjørte i natt, men da var det bare venner og bekjente for en femtilapp til å dekke autopass og bensin. Ti turer, kanskje.

Kalsås forteller imidlertid om at han tidligere har tjent solide summer på kort tid.

– En kan fort tjene noen tusen på en natt. Det blir fort fire-fem, om en begynner tidlig og kjører lenge, røper han.

– Har du opplevd ubehageligheter når du har kjørt svart?

Det har egentlig gått veldig greit. Som regel avtaler jeg bare med folk jeg kjenner, sier Kalsås, som også gjerne tar taxi.

PRIS OG TILGJENGELIGHET

Han tror likevel at disse nedprioriteres av mange på grunn av både pris og tilgjengelighet.

– Jeg tror det er en kombinasjon, sier han, og forteller at en av nattens passasjerer hadde gitt opp taxikøen, og at en annen ga uttrykk for at hun hadde gjort det samme om hun visste at Ken Andre kjørte.

– Å ta betalt for persontransport uten løyve er jo ulovlig etter Yrkestransportloven. Føler du ikke at du gjør noe ulovlig?

– Da jeg kjørte, var temperaturen ute mellom -2 og -9. Folk raver rundt i tynne klær om natten, og jeg tenker at det er bedre at folk finner løsninger så de kommer seg trygt hjem, sier Ken Andre, som mener kjøringen omfatter både vennekjøring og mer organisert virksomhet.

– Jeg mener vi må ha en balansegang.

Det er en vanlig oppfatning at å ta pirattaxi kan være utrygt.

Kalsås medgir å ha hørt flere historier.

– Som sagt er ikke jeg aktiv. Men jeg hører titt og ofte om folk som, tilfeldig eller når de tar pirattaxi, har møtt på folk som ikke er fullt så hyggelige og har hatt ekle opplevelser. Men en har jo forumet på Facebook, der en kan advare hverandre mot enkelte. Igjen er det en balansegang, mener Ken Andre.

– KAN IKKE SKJØNNE HVORFOR

Norges Taxiforbunds nestleder Arve Halvorsen synes ikke argumentasjonen holder vann. Han mener det ikke burde være nødvendig å ta pirattaxi, og sier tilgjengeligheten er god nok.

– Vi har god dekning, så folk får taxi. Det er noen travle timer akkurat natt til søndag, men står man på holdeplassen, tar det ikke lang tid, og i julebordstiden har vi vakter som samordner og serverer julegrøt. Jeg kan ikke skjønne hvorfor folk må ta ulovlig persontransport, sier Halvorsen, som vegrer seg for å kalle fenomenet pirattaxi.

– Det har ikke noe med drosjer å gjøre i det hele tatt, konstaterer han.

Når det gjelder prisnivå, mener Halvorsen en ikke kan snakke om en konkurranse mellom taxier og private.

– Det er ingen, for en konkurranse foregår på like vilkår. Det er ikke så lett å konkurrere med folk som ikke betaler skatt.

– BETRYGGENDE SJÅFØRKRAV

Angående trygghet viser nestlederen i Norges Taxiforbund til kravene for sjåfører.

– Drosjenæringen tilbyr sjåfører med opplæring, erfaring og vandelsattest fra politiet, som de må ha for å få kjøreseddel, sier han, med følgende oppfordring til folk som skal ha skyss:

– Sørg for å bruke lovlig transport, der tjenesten du betaler for beskattes. Det gjelder helt generelt. Vi har bred enighet i samfunnet om at vi ikke skal ha en svart økonomi.

Les flere saker på vest24.no her!

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!


Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere