*Nettavisen* Nyheter.

- Kan ha vært viljestyrt

Bidler tatt av gjenstander som kan stamme fra det savnede flyet. Foto: Australske Kystvakten

Ekspert mener potensielle vrakdeler taler for pilotselvmord.

21.03.14 13:44

(Nettavisen): Australske myndigheter opplyste tidlig torsdag at de har gjort funn av to gjenstander på et satellittbilde som kan stamme fra passasjerflyet, som har vært savnet i 13 døgn.

Det norske skipet St. Petersburg er foreløpig det eneste skipet som befinner seg i det aktuelle søkeområdet. Målet er å finne gjenstandene som ble oppdaget på satellittbildet.

Den pensjonerte sikkerhetseksperten og etterretningsoffiseren Bernard Duncan Lyng har tidligere spekulert på at flyet kan ha blitt styrtet i havet av en suicidal kaptein eller annenpilot. Lyng mener at et eventuelt funn av vrakdeler hele 2260 kilometer fra Perth, styrker denne teorien.

- Hvis dette er vrakdeler, så er det himmellangt fra noen potensielle landingsplasser. I den grad det er tilfelle, så ser jeg for meg at det er en som har tatt over flyet. Hvis en skal prøve å trekke noen logiske konklusjoner ut av dette, så må man si at vedkommende har styrtet seg selv og andre i døden, sier Lyng til Nettavisen.

Viljestyrt
Han er tidligere sikkerhets- og beredskapssjef i Statoil.

- Gitt at flyvraket er funnet vest for Australia i ingenmannsland, så er det vanskelig å finne en rasjonell forklaring. I den grad man har et fast holdepunkt, at flygeren har svingt sydover i motsatt kurs av det han burde ha holdt, så må det bety noe. Og da må man trekke slutninger. Jeg vil da trekke en slutning om at det er viljestyrt, sier Lyng.

- Men det kan også være at det var programmert inn en kurs i autopilot, at de fikk hull i skroget og mistet all surstoff, og så fortsatte flyet å fly på autopilot til det gikk tom for drivstoff, lenge etter at de om bord var døde, sier han.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Klikk på bildet for å forstørre.

Høeghs NIS-registrerte bilskip «Høegh St.Petersburg», på vei fra Sør-Afrika til Australia, er to ganger siden 18. mars blitt bedt om å endre planlagt kurs og delta i søket etter Malaysian Airlines 370, vest av Australia. Foto: Beredskapssekretariatet, Norges Rederiforbund

- Styrtet passasjerfly med vilje
Siden 1990-tallet har det vært tre tilfeller der piloter har vært mistenkt for å ha styrtet velfungerende passasjerfly med fullt overlegg – uten at bakkekontroll ble varslet i forkant.

Granskere har offentlig antydet at piloten av et regionalt passasjerfly tilhørende LAM Mozambique Airlines, førte flyet ned i bakken med vilje i Namibia i november måned i fjor. Piloten skal tilsynelatende ha stupt i en dyp kurve og fortsatt med å justere instrumentene i den hensikt å forårsake en krasj. Alle 33 om bord omkom.

Ferdsskriveren indikerer at flyet, som var av type Embraer 190, falt mot bakken i en hastighet på 6000 fot i minuttet. Piloten sendte aldri ut noen nødsignal.

Klikk på bildet for å forstørre.

Bernard Duncan Lyng, pensjonert sikkerhetsekspert og etterretningsoffiser. Foto: Foto: Privat

- Begikk selvmord
I desember 1997 var det et Boeing-fly fra Silk Air som krasjet i Indonesia på vei fra Jakarta til Singapore. Indonesiske granskere konkluderte aldri med noen årsak. Men amerikanske, offentlige eksperter fra National Transportation Safety Board konkluderte med at piloten mest sannsynlig begikk selvmord som følge av økonomiske og jobbrelaterte problemer. 104 mennesker var om bord.

To år senere var det et fly fra Egypt Air som krasjet i Massachusetts like etter avgang fra New York til Kairo. Bevisrekken indikerer at piloten satte begge motorene ut av spill, og at instrumentene var justert slik at flymaskinen skulle stupe rett ned. Granskerne fastslo ikke noen grunn for pilotens handlinger. 217 mennesker var om bord.

I alle de tre nevnte tilfellene var det kun én pilot til stede i cockpit da flyet begynte å falle brått ned mot bakken. Når én av to piloter av en eller annen grunn må forlate cockpit, enten for dobesøk eller andre ærend, er det flere flyselskap som har en sikkerhetsrutine på at en flyvertinne skal være igjen i cockpiten fram til piloten vender tilbake.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.