- Kan halvere mobbing

Ny doktoravhandling viser uventet effekt.

09.05.11 07:46

Om elever lærer om psykiske lidelser, fører det til en klar nedgang i psykiske problemer. Samtidig har dette en uventet, men klar effekt mot mobbing, det viser en ny doktorgrad ifølge Dagbladet.

- Skolens ansvar
Forsker og spesialrådgiver for kvalitet ved Psykiatrisk senter i Bærum, Bror Just Andersen, står bak avhandlingen og er overrasket over at ingen har tatt tak i dette tidligere.

- Det er skolens ansvar å påse at elevenes psykiske helse blir ivaretatt. Sammen med Utdanningsdirektoratet har de oversett elevenes psykososiale miljø. Over halvparten av de med psykiske lidelser svarer i undersøkelsen at ingen i deres nærmiljø har stilt spørsmål rundt deres psykiske tilstand, sier han til avisen.

Skolepsykologer
Nå ønsker Andersen å få psykologer inn i skolene, og mener tidligere tiltak nærmest er bortkastet. Seniorrådgiver Petter Haagensen i Utdanningsdirektoratet uttaler til avisen at tradisjonen for effektmåling av tiltak i skolene er ny, og at de hele tiden jobber for å bli bedre.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.