*Nettavisen* Nyheter.

- Kjedelig og gammeldags DnB NOR-logo

Jan-Otto Jacobsen i designbyrået Uniform er ikke imponert over den nye logoen til DnB NOR. Kjedelig, gammeldags og splittet. Det beste jeg kan si om logoen, er at den er lesbar, sier han.

20.06.08 11:01

Scandinavian Design Group sto bak et av de mest omfattende designprosjektene i Norge i år, DnB NORs logo som ble presentert på fredag.

– Det har vært en faglig spennende og utfordrende jobb som forutsetter kompetanse innenfor strategisk design og foretningsforståelse. Vi har søkt et visuelt uttrykk hvor man ivaretar det beste fra to kulturer og samler det i en merkevare. Det har vært mange hensyn å ta, men dette er fusjonen godt fortalt, sa Jens Bonesmo, administrerende direktør i SDG.

Men det er ikke alle som er imponert over den nye logoen. Daglig leder i designbyrået Uniform, Jan-Otto Jacobsen, er lite begeistret for DnB NORs nye logo.

- Kjedelig, gammeldags og splittet. Det beste jeg kan si om logoen, er at den er lesbar, sier han.

Han mener DnB Nor forsøker å fremstå som trygge og moderne, men at formspråket sier

"kjedelig og gammeldags".

- Dette er så nær man kommer «klipp og lim» uten å finne rester etter teip. Logoen bruker rett og slett DnB sin gamle logo, og smeller uoppfinnsomt på "NOR" fra den gamle logoen til Gjensidige NOR. Det er en lettvint løsning - men det som er verre, er budskapet profilen utstråler.

Han mener at to løsrevne elementer har blitt limt sammen uten særskilt nennsomhet.

- Resultatet er en logo som vitner om indre splittelse og store kulturforskjeller: "NOR" og "DnB", her i forskjellige farger, presenteres som to separate enheter. Profilen vil i lang tid minne om at to selskap motvillig slås sammen, og resultatet blir ikke et helhetlig konsern - i alle fall ikke profilmessig.

Jacobsen tror den nye profilen vil forsterke og understøtte eksisterende kulturforskjeller mellom tidligere DnB og Gjensidige NOR-ansatte i lang tid.

- Denne logoen signaliserer en videreføring av tautrekkingen mellom "DnB" og "NOR" som ikke vil dabbe av så lenge konsernet skiltes med denne splittede profilen, sier Jacobsen.

- Dette var skuffende. Det er som å gå på restaurant og føle at du kunne laget bedre mat hjemme. Slik er det også med denne profilen. Her burde man gjort en bedre jobb – men det forutsetter selvfølgelig at oppdragsgiveren gir frihet til å gjøre noe litt spennende.

- Jeg skal ikke benekte at Uniform gjerne skulle tatt oppdraget med å utvikle en ny profil for DnB NOR. Men oppdraget gav neppe det rom for kreativitet som kreves for å utvikle en god profil.

- Et bedre navn, og definitivt en helt ny profil må til dersom DnB NOR skal fremstå som noe annet enn en kjedelig, tungrodd og gammeldags leverandør av finansielle tjenester, preget av kultursplittelse og intern stridighet, sier Jacobsen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.