RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Kjøper klokker til 50.000 på impuls

Sist oppdatert:
Nordmenn synes ikke 50.000 kroner er spesielt mye når de handler julegaver på Gardermoen.

GARDERMOEN (iOslo.no) Det foregår ting på Gardermoen som du kanskje ikke var helt klar over. Mens folk flest kaster seg over vin, sigaretter, parfymer og sjokolade, så er det noen av oss som tar seg en liten tur til gullsmeden.

33.750 kroners «slager»
iOslo.no møter flere hyggelige butikkmedarbeidere med brede smil i Thunes butikk i utlandsterminalen. Finanskrisen herjer, men tro ikke at det har nådd helt til Oslo Lufthavn.

- Denne ringen koster 33.750. Den er en slager, en kjempepopulær julegave, sier en medarbeider og løfter fram den store diamanten.

Litt bortenfor kommer vi til nok en bestselger, en Chopard dameklokke til 45.420. Den er også kjempepopulær som julegave, får vi vite. Fra Thunes daglig leder, Erling Bjerke, får vi vite at de eksklusive merkene Chopard, Omega og TAG Heuer selger godt på Gardermoen.

Impuls!
- Mange reiser mye og ser på klokker flere ganger før de handler, men vi har også kunder som kan handle klokker til kr. 50.000 på impuls, sier daglig leder Erling Bjerke i Thune Gullsmed og Urmaker til iOslo.no.

Hva er den dyreste julegaven du har kjøpt til noen? Vi vil publisere din historie her på Nettavisen iOslo.no! Send til tips@ioslo.no

Det kan være at mange av oss ikke helt har for vane å shoppe klokker til 50.000 før vi setter oss på et fly.

- Det er en stor gruppe med fritidsreiser og det er en stor gruppe med forretningsreisende. Spesielt de forretningsreisende er kjøpesterke og mange av disse bruker Thune på Gardermoen som sin smykke og klokkebutikk. Vi har faste kunder som både er nordmenn og utenlandske, sier Thune-sjefen til iOslo.no.

Færre shopper for mer
Vi får ikke vite nøyaktig hva som selger hvor mye, men Bjerke forteller at det er færre som handler nå, men...

- De som handler de handler for mer. Det er litt sjokkerende, man skulle tro at de gikk ned i pris, men det gjør de ikke, sier han fornøyd.

Han forteller at klokker og smykker til mange titalls tusen kroner ikke er det det går aller mest av, men at det ikke er alle som synes det er dyrt å betale 25.000-50.000 for en klokke.

- Det er fortsatt slik at litt flere menn handler kostbare klokker enn kvinner. Kvinner er opptatt av design og gjerne klokker med diamanter mens mange menn er veldig opptatt av teknikk og avanserte funksjoner.

- I mange land bruker folk mer «personlige» smykker enn vi gjør her i Norge, legger han til.

Akevitt og parfyme-bonanza
Thune har hatt butikken sin på Gardermoen i seks år. Litt lenger er Taxfreebutikkens historie. Der får du nok ikke tak i diamanter som blender deg, men det finnes andre ting som er kjempepopulære før jul.

- Vi har jo akevitt da, dét selger vi mye av, sier administrerende Direktør Morten Evjen i TRN til iOslo.no.

Og det er ikke tull. Stabler på stabler med hardcore, norsk sprit er satt ut i butikken og passasjerer forsyner seg grovt. Det er jul igjen.

- Vi selger mye alkohol ved ankomst i jula, sier TRN-sjefen men vil ikke si hvor mye han selger av hva.

Alt er revet vekk
Vi treffer en medarbeider i taxfreebutikken som er litt paff fordi samtlige av Hugo Boss-pakkene er revet vekk. - Vi har ingen ting igjen, sier hun.

Parfymepakkene inneholder ofte parfyme og noe annet, og passasjerene hamstrer disse julegavene når de er ekstra billige på taxfree.

- Ja, folk river disse pakkene med seg, sier Evjen.

Les flere nyheter på iOslo.no

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere