RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Helle Nilsen (Side2)

- Kok maten i meierismør

Sist oppdatert:
Den svenske legen Annika Dahlqvist gir norske kostråd det glatte lag.

(SIDE2): Den populære legen og lavkarbo-entusiasten Annika Dahlqvist er helt uenig i de nye norske kostrådene.

Hun er i Norge for å være med på «Debatten» på NRK i kveld, torsdag og Side2 møter henne på restaurant MARES på Frogner i Oslo.

- Det er bare i USA at det praktiseres lavkarbo kosthold blant enkelte grupper, sier hun. Ellers er det omtrent det samme karbohydratrike kostholdet overalt, mener den svenske legen som selv har skrevet to kostholdsbøker.

Hun er blitt umåtelig populær i moderlandet Sverige og har solgt hele 200.000 bøker der.

- Ikke vær redd for naturlig fett
Vi har bedt henne ta en titt på de nye norske kostrådene og fortelle hvilke råd hun ville gitt den norske befolkningen, dersom hun kunne bestemme.

Les saken: Her er de nye kostrådene

- Hovedsaken er at man ikke må være redd for det naturlige fettet. I de nye rådene står det at man skal begrense inntaket av fete meieriprodukter, noe jeg syns er idiotisk. Dette er naturlig fett vi trenger.

Hele 50 energiprosent av det du får i deg bør være fra fett, mener Dahlqvist. Og siden fett er energitett så trenger du mindre mengde.

- I mengde trenger du omtrent like mye som en knyttneve er stor av kjøtt, fisk, ost og egg. Du trenger ikke mye karbohydrater, men noen mørke bær og grønnsaker som blomkål, spinat og brokkoli er ok. Det er også fint å få i seg nøtter, frø og noe bønner og linser, sier hun.

Men aller viktigst er det å få i seg nok fett slik at man er mett lenge uten å få blodsukkerstigning og meierismør og fløte er det viktigste, ifølge legen.

- Det aller beste er å bruke mye fløte og meierismør. Du skal ikke steke i smør, men ha så rikelig med smør i panna at du koker maten i smør, sier Dahlqvist.

Hun fnyser av studiene som viser at det er en sammenheng mellom inntak av mettet fett og hjerte- og karsykdommer.

- Rapportene er valgt ut fordi de mener de passer. Helsemyndighetene begynte å bli redd for fett allerede på 60-tallet og siden har den karbohydratrike kosten fått råde. Næringslivet har selvsagt hengt på og særlig margarinindustrien hjelper til med å spre et farlig budskap.

- At margarin ikke er ufarlig har aldri blitt bevist, mener Dahlqvist som er en sterk motstander. Hun mener barn som spiser margarin får mer allergier og at det ikke er en nedgang i hjerte- og karsykdommer fordi folk har gått over fra smør og helmelk til margarin og skummet melk, men fordi legevitenskapen har kommet lenger.

At vi skal spise lite og ofte - og helst fettfattig syns Dahlqvist kun bidrar til å gjøre nordmenn syke.

- Det kan gi forkalkinger i hjertet, hjernen, øynene, føttene og nyrene fordi man har en forhøyet blodsukkerstigning hele tiden, noe som er farlig.

At det faktisk ikke trenger å være farlig at blodsukkeret stiger for friske mennesker, mener hun ikke stemmer.

- Det er bare å se på diabetikere det. De er syke, konkluderer hun.

Spis fett og kutt sukkersuget
«Velg hovedsakelig matvarer som inneholder begrensede mengder fett, sukker, salt» heter det i de nye kostrådene.

- Å styre unna sukker er bra, men for å holde sukkersuget unna så må man spise fett. Og spiser du fettrikt så savner du ikke så mye salt i maten fordi smaksløkene er mer følsomme og du trenger ikke salte ned maten. Litt salt er allikevel ok. En ting som er sikkert er at det er farlig å ikke få i seg nok salt.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

På restaurant MARES får vi først servert en risotto med kamskjell og kreps. Dahlqvist spiser selvsagt ikke ris og hopper derfor over forretten og sparer seg til ost og kjøtt kommer på bordet. Fete oster og rødt kjøtt er kost som Dahlqvist-kostholdet «Low Carb High Fat» (LCHF) kan stå inne for og begrensningen på rødt kjøtt er også en av de tingene Dahlqvist reagerer på.

- Det har aldri vært farlig å spise naturlig rødt kjøtt, men det må være økologisk og kortreist, påpeker Dahlqvist. Hun mener det fins mange vitenskapelige studier som viser at det ikke er farlig å spise rødt kjøtt. Selv spiser hun gjerne rødt kjøtt fra lokale kjøttleverandører.

- Det er mange måter kjøtt kan bli usunt på, for eksempel via kraftfôr eller medisinering. Derfor er det viktig å spise økologisk, bedyrer hun. Dahlqvist selv spiser tre store måltider hver dag.

Frokost: En blanding av solsikkefrø, sesamfrø, malt kokos, hakkede nøtter, gresskarkjerner med kefir til. Et egg. Hun drikker vann og kaffe.

Lunsj: To ruller med ost og smør som blir som et smørbrød uten brød.

Middag: En fiskemiddag eller en kjøttmiddag med mye fett og grønnsaker til.

- Jeg får vel i meg omtrent 10-20 gram karbohydrater og mer enn det trenger vi ikke, mener hun.

Noen pilarer i LCHF kostholdet.

- Mye meierismør og ellers mettet fett som for eksempel kokosfett og fete meieriprodukter.

- Spis når du er sulten. Du kan gjerne spise sen frokost eller droppe den.

- Hold deg unna sukker (Noe som ifølge Dahlqvist ikke er et problem med dette kostholdet. Du får ifølge henne ikke lyst på sukker.)

- Rødt kjøtt og fisk til middag

- Styr unna margarin, ferdigmat, tilsetningsstoffer og de fleste karbohydrater

- Oliven og rapsolje er ok i mindre mengder

- Frø og nøtter er ok

- Mørke bær og kålvekster kan du spise litt av

- Få i deg mest animalsk fett

- Drikk vann

- Du kan spise kjøttpålegg iblant, men helst ikke for mye av bearbeidede varer

- Spis økologisk og kortreist mat

- banan er den verste frukten du kan spise

- Vær forsiktig med tilsetningsstoffer

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere