*Nettavisen* Nyheter.

- Kunder fra helvete

Foto: TV 2 hjelper deg (TV 2 hjelper deg)

Boblebadselgeren skjelte ut kundene.

07.11.07 14:05

Familien Eikeland fra Lardal i Vestfold ville ha sitt eget, private spa. De lette lenge på Finn.no for å finne et produkt som falt i smak hos alle seks i familien. Kabinettet de valgte hadde en rekke funksjoner - blant annet boblebad, steamdusj og tropisk regndusj.

-Prisen var ikke så gal heller, 19.900 kroner, sier Åge Eikeland.

Åge kjøpte kabinettet fra firmaet Nordisk direkteimport, dette firmaet driver også nettstedet www.badbadbad.no. Kabinettet ble levert på døren i desember.

-Jeg monterte det jeg hadde lov til å gjøre selv. Rørlegger og elektriker koblet til vann og strøm, forteller Åge.

Boblebad uten bobler
Men allerede da Åge monterte tropedusjen i kabinettet, falt den ned, og gikk i stykker.Han ringte straks til Nordisk direkteimport, og bestilte ny del.

-I slutten av desember bestilte jeg ny del, og fortsatt venter jeg på den dusjen i dag, sier Åge.

Snart ble flere ting ødelagt. Blant annet gikk displayet til radio og steamdusj i stykker, og dusjhodet på hånddusjen sprakk. Åge har også fått en rørlegger til å bytte ut flere smådeler som har røket. Men den største feilen dukket opp i slutten av februar. Da sluttet boblekonsollen å virke.

Klikk på bildet for å forstørre.

Så når Åge skrur på bobler nå, bobler det kun i noen få sekunder.

-Jordfeilsbryteren slår ut når jeg slår på brusingen, forteller Åge.

Flere misfornøyde kunder
Det er dessverre ikke bare familien Eikeland som har hatt problemer med Nordisk direkteimport.

-Jeg kan bekrefte at Forbrukerrådet har mottatt flere klager på dette firmaet. Og med beklagelse så har vi også erfart at de ikke svarer på våre henvendelser, og det er et tegn på dårlig kundebehandling generelt sett, sier Paal Bjønness, jurist i Forbrukerrådet.

Sandra Seland er en av kundene til Nordisk direkteimport som har klaget til Forbrukerrådet. Boblebadet Sandra kjøpte i fjor har ikke virket i det hele tatt, det var dødt da rørleggeren koblet det til. Hun er sjokkert over hvordan daglig leder Tor Øyen behandlet henne da hun klaget.

-Han bannet fælt, og skrev pell deg hjem der du kommer fra, og lær deg norsk. Da begynte jeg å grine, jeg ble veldig lei meg. Hvorfor er han sånn mot meg? lurer Sandra Seland på.

Nordisk direkteimport selger også firhjulinger. 15 år gamle Aksel Hassel kjøpte en firhjuling i fjor, og han har også slitt med firmaet og Tor Øyen.

- Han har jo på telefon bedt oss om å dra til helvete. Han bruker stygge ord, og sier at vi ringer for mye, og maser for mye. Og så sier han at det er bare er min skyld at firhjulingen er ødelagt, forteller Aksel Hassel.

- Dårlig kvalitet
Frank Larsen sitter i styret i Norske Rørleggerbedrifters Landsforening i Vestfold. TV 2 hjelper deg ba han sjekke kabinettet til Åge.

-Nei, det er jo gjennomgående dårlig kvalitet på det produktet her, rett og slett, sier Larsen.

- Vil heve kjøpet
Familien Eikeland får nå kun brukt det dyre kabinettet som et vanlig badekar. De ønsker derfor å heve kjøpet.

-Når en kjøper et boblebad uten bobler, så ligger det jo i kortene at formålet med kjøpet blir forfeilet. Og det innebærer at dette utgjør en vesentlig mangel. Og i den grad selger ikke kan fikse dette her, så har man krav på å heve kjøpet, sier Bjønness i Forbrukerrådet.

Klikk på bildet for å forstørre.

Åge har mailet og ringt for å få hjelp av daglig leder Tor Øyen i Nordisk Direkteimport.

- Han bare trenerer og trenerer saken, mener Åge.

Som kunde av Nordisk direkteimport bør du passe på når du ringer. I mail til Åge i januar skrev Tor Øyen at en av grunnene til at Åge ikke har fått tilbakemelding – er at Åge har ringt han én helg. Tor Øyen skriver videre at han har rett på et privatliv:

”Når folk ikke skjønner, eller aksepterer dette så slår jeg tilbake med samme mynt – lar være å svare, eller trenerer mine svar. ”

- En utrolig dårlig oppførsel. Han burde få seg en arbeidstelefon, så han slipper å bli kontaktet av kunder på privattelefon, sier Åge.

- Har ikke trenert saken
TV 2 hjelper deg tok kontakt med Nordisk direkteimport for å avtale et intervju. I en mail til oss skriver daglig leder Tor Øyen at dårlig kjemi mellom han og Åge Eikeland er noe av årsaken til at problemene ikke er løst. Vi tok med Åge til Nordisk Direkteimport på Vøyenenga utenfor Oslo, for å prøve å ordne opp i saken.

-Hvorfor svarer du ikke kundene dine når de ringer deg?

- Vi bruker internett som annonsemedium. På internettsidene står det at har du spørsmål eller har du tekniske problemer, så bruk vår email-adresse, sier Tor Øyen, daglig leder i Nordisk direkteimport.

Når det gjelder saken til Åge Eikeland, så mener han at han har svart på mange mail og telefoner.

-Jeg har ikke trenert noe som helst, Åge har fått svar, mener Øyen.

Han forklarer hvorfor han mener at han og Åge Eikeland fikk dårlig kjemi.

- Det er klart jeg reagerer på å få telefoner hjem privat. Vi prater om en sak som begynte 23.januar, og det begynte 23.januar med bagateller som ikke er vårt ansvar. Det som er vårt ansvar, det er de tingene som skjedde 1.mars, mener Tor Øyen.

Klikk på bildet for å forstørre.

- Burde tatt med produktet hit
Øyen mener videre at Eikeland burde ha kommet til firmaet med de ødelagte delene.

-Vi har utsalg her, vi har verksted, vi har delelager. Hvorfor i all verden kommer han ikke hit med defekte deler? spør Øyen.

-Åge har kjøpt et stort kabinett. Du mener han skulle tatt med hele kabinettet hit, så du skal få sjekket hva som er feil?

-På en måte så mener jeg det ja, sier Øyen.

Forbrukerrådet har en annen oppfatning.

- I dette tilfellet er det tale om en type baderom, som gjør det helt upraktisk og svært kostbart for kjøper å demontere frakte det til selger. I dette tilfellet er det dokumentert at det foreligger feil ved badet, og det innebærer at selger må komme til kjøper og reparere eller utbedre denne feilen, mener jurist Bjønness i Forbrukerrådet.

-Der er vi uenige, slår daglig leder Øyen fast.

- Hvorfor svarer du ikke på brev fra Forbrukerrådet?

- Det har med interne ting som både går på det med adresser, og det går på håndtering, sier Øyen.

Han har nå svart på brevene fra Forbrukerrådet.

- En rørlegger som så på steambadet mener at det er av dårlig kvalitet. Hva har du å si til det?

- Det er samme kvalitet som 95 prosent av det som selges på markedet, sier Øyen.

- Kunder fra helvete
- Stemmer det at du har bedt Sandra Selend dra tilbake dit hun kommer fra?

- Den saken til Sandra ønsker jeg rett og slett ikke å kommentere, det er litt for mye dumme ting, sier Øyen.

- Aksel Hassel er veldig misfornøyd med hvordan du har behandlet han, stemmer det at du har bedt han og familien hans dra til helvete?

- Det er tøv, sier Øyen.

- Hvorfor tror du at de ringer deg så mye?

- La meg si det sånn, at innen salg så er det et begrep som kalles for kunder fra helvete. Og for å si det rett ut, så har ikke jeg problemer med å si at både Åge Eikeland, Sandra Seland og den person nummer tre er det vi innen salgsbransjen kaller for kunder fra helvete. Det er ord for pengene altså. Det er faktum, sier daglig leder Tor Øyen.

Får ikke heve kjøpet
Til slutt lurer Åge Eikeland på om han får heve kjøpet nå.

- Nei, det kan du ikke få, sier Tor Øyen i Nordisk direkteimport.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.