RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Kvinner kan fint trene som Tarzan og fortsatt se ut som Jane

(Colourbox)
Dette kan jentene lære av mannfolka når det gjelder styrketrening

(SIDE2:) Styrketrening er i vinden som aldri før og stadig flere jenter våger seg ut i frivektsavdelingen der de trener med tunge manualer og vekter sammen med mannfolka - og hvorfor skulle de ikke det?

Flere kvinner vil trene som «en mann»

Lars Erik Bakken, personlig trener hos Mykjemeir, forklarer at styrketrening tilbyr kvinner de samme fordelene som hos menn, og han mener det er en misoppfatning av at styrketrening er annerledes for menn enn for kvinner.

- Når jeg blir spurt om hva den største forskjellen er mellom et designet styrkeprogram for kvinner og for menn, blir man ofte overrasket av svaret, sier den personlige treneren til Side2.

- Kvinner og menn bør trene på lik linje. Selvfølgelig vil det være noen forskjeller i programmene til hvert enkelt individ. Dette blir styrt av ulike behov og mål med treningen, men vi vet at begge kjønn er skapt for å kunne løfte tungt og med høy intensitet, forklarer han.

Charlotte Strømsholm, personlig trener og fysioterapeut hos Artesia, er enig med Bakken om at kvinner bør trene slik som mannfolka.

- Det ser ut som jenter tør å ta seg mer ut på trening og trene som «en mann», og flere har fått opp øynene for det som kanskje har vært mer «typiske gutteøvelser» tidligere, sier hun til Side2.

Men Strømsholm er også opptatt av at man trener med riktig teknikk og påpeker følgende:

- Du bør ikke løfte tungt uten å vite at du gjør det riktig. Skal man få full effekt av baseøvelsene må man få hjelp av noen som virkelig kan det og lære det skikkelig, mener hun.

Både gutter og jenter vil ha lav fettprosent

Lars Erik Bakken kan fortelle at et flertall av kvinnene som kommer til deres treningsstudio har et ønske om en sterkere og strammere mage, samt fastere rumpe, triceps og lår. Flesteparten av menn har som oftest et ønske om å bli sterkere og øke muskelvolum.

- Begge kjønn er opptatt av at fettprosenten skal holde seg lav og at man har en sunn og balansert kroppssammensetningen, sier han.

- Nå vet vi at muskelvevet til kvinner og menn er hovedsakelig identiske og responderer likt på styrketrening. Den store forskjellen ligger i forskjellen på testosteronnivåene mellom kvinner og menn. Dette fører generelt til at menn klarer å løfte noe tyngre og bygge mer muskler, men begge kjønn vil respondere godt på velstrukturert styrketrening og samtidig få et stort treningsutbytte, forklarer treningseksperten.

Jenter må utfordre seg mer

Det er altså liten tvil om at tung styrketrening med riktig teknikk er noe man anbefaler til både gutter og jenter.

Men er det noe de ulike kjønnene kan lære av hverandre når det gjelder denne treningsformen?

- Innenfor styrketrening har menn en tendens til å utfordre seg selv litt mer enn kvinner. Det handler om trygghetsfølelse, konkurranseinstinkt og troen på seg selv. Her har kvinner noe å lære av mannfolka, mener Lars Erik Bakken.

- Kvinner kan fint trene som Tarzan og fortsatt bli seende ut som Jane. Etter at både basisstyrken og teknikken er på plass, kan kvinner bli enda bedre til å utfordre seg selv med for eksempel tyngre og mer eksplosive øvelser med frie bevegelser, forklarer Mykjemeir-treneren og legger til at dette vil føre til en ytterligere fremgang i styrketreningen.

Men menn har også noe å lære av kvinnene når det gjelder styrketrening.

- Gutter er ofte mer utålmodig og har lett for å løfte litt tyngre enn det de behersker. Jenter synes å være flinkere til å lytte til kroppen og blir sjeldent like utålmodig med å øke belastningen sammenlignet med menn. I tillegg er kvinner som regel mer åpne for råd og nye ideer innenfor trening og teknikk. De har derfor en tendens til å trene mer variert enn menn. Dette kan igjen gi en mer allsidig styrke og være gunstig i forhold til å forhindre skader og unngå stagnasjon.

Charlotte Strømsholm tror også at gutter er flinkere til å hjelpe og å motivere hverandre til å bli bedre og nå sine resultater.

- Min opplevelse er at jenter i større grad enn gutter er glad i det sosiale rundt trening og liker kanskje gruppetimer godt. Den sosiale aktiviteten er også overførbar til styrketrening; tren sammen med en venninne, ta noen treningstimer sammen med en kompetent trener som lærer dere riktig teknikk. Da kan dere spotte hverandre, gi feedback på teknikk, motivere hverandre og hjelpe til med de tunge løftene man ikke tør å prøve seg på alene, tipser hun.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere