- Legger ned butikken på grunn av aggressive p-vakter

Foto: Stig Nilsson (Fredriksstad Blad)

- Aggressive parkeringsvakter har skylden for at jeg må stenge butikken, sier fargehandler Arild Lindemark (52).

(Fredriksstad Blad) Han mener kommunens parkeringsvakter plager kunder med gebyrer mens de bærer ut varer, og forteller om kunder som kjører et annet sted for å handle.

- Dette har blitt verre i det siste, sier Arild Lindemark (52).

Nå legger han rett og slett ned butikken.

Drevet i 40 år
I nærmere 40 år har det vært drevet fargehandel i lokalene i Hagbartgården i Fredrikstad, som ligger i én av de gågate-regulert stikkveiene inn til selve gågaten i sentrum av Fredrikstad.

Lindemark har selv drevet forretningen siden 2004.

1. oktober gir han opp, og eiendommen Hagbartgården er annonsert til salgs.

– Kundene mine bøtelegges
– Situasjonen er svært frustrerende. De gjør det ikke lett for oss som driver forretning i sentrum, sier Arild Lindemark (52), som ikke orker mer.

– Parkeringsvaktene er blitt mer aggressive i det siste. De bøtelegger til og med kunder som står utenfor butikken og laster inn varer. Slike kunder kommer jo ikke tilbake for å handle her, sier Arild Lindmark.

– Hvor ofte skjer dette?

– Jeg får jo ikke med meg alt som skjer utenfor butikken, men det skjer hele tiden. Kunder kommer og lurer på om de kan parkere ved butikken, og når vi sier nei, drar de et annet sted, forteller Lindemark.

– Dette gjelder jo ikke bare meg. Den som driver forretning like ved her, parkerte bilen sin utenfor butikken min fordi hun skulle hente varer for montering til en kunde. Da hun kom ut, var parkeringsvaktene der. Hun klagde på parkeringsgebyret hun fikk, men fikk avslag. Det er blitt helt umulig, sier Lindemark.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Stig Nilsson

– Håpløs varelevering
– Vareleveringen er også håpløs, mener fargehandleren.

– Du kan bare kjøre inn i gågaten mellom klokken 17 og 23. Skal vi som driver i sentrum holde kveldsåpent for å fylle varelageret? spør fargehandleren.

– Dermed forlanger de jo at vi skal jobbe etter stengetid, sier han.

Arild Lindemark er selv er ikke avhengig av bruk av gågateområdet for å få levert varer, men inngangen til hans butikklager er rammet av andre bestemmelser i vegtrafikkloven - slik at det er lovbrudd å levere varer på dagtid også her.

For i Gunnar Nilsens gate, som går forbi inngangen til varelageret hans, er det nylig regulert sykkelsti.

– Der er det jo heller ikke lov til å parkere, og vareleverandøren er fortvilet og lurer på hva han skal gjøre, og nå ser du jo hva han gjør, sier Lindemark – og peker på dagens leveranse av maling og andre varer.

I det f-b.no er på besøk stiller en lastebil seg opp med nødblinklys, og med halve bilen i sykkelfeltet og resten opp på fortauet, for å få lastet.

– Også eieren av Hagbartgården har forsøkt å få gjort noe med gågateproblematikken her. Blant annet har det vært forsøkt å fjerne midtrabatten mellom fargehandelen og Nordea – og få flyttet gågateskiltet noen meter lenger ned mot gågaten, men forsøkene har ikke lyktes, forklarer Lindemark.

Dermed forsvinner byens siste fargehandel i sentrum.

Lei for å måtte stenge
Arild Lindemark er lei seg for at han nå må gi seg.

– Det er kjedelig. Ikke minst med tanke på alle de hyggelige kundene jeg har, sier han.

Lindmark vet ikke helt hva han skal gjøre i fremtiden.

– Jeg ble ikke helt frisk etter en operasjon, og kan ikke jobbe så mye som før. Legen min vil helst at jeg skal slutte helt, men jeg vil gjerne fortsette i bransjen, sier Lindmark, som håper noen vil bruke kompetansen hans i én eller annen form, selv om han i øyeblikket ikke helt vet hva det blir til.

– Vi er blitt 30 prosent flere
– Hva har du å si til at forretningsdrivende opplever dine parkeringsvakter som mer aggressive enn før?

– Det kan jeg forstå, på den måten at vi er blitt 30 prosent fler, sier parkeringssjef i Fredrikstad, Frode Samuelsen.

Han opplyser at det nå er 10 parkeringsvakter i kommunen.

– Dette medfører at vi er mer synlige i sentrum, i forhold til tidligere.

– Men er det ikke mulig å lempe litt på bestemmelser, slik at sentrum ikke til slutt tømmes for butikker?

– Parkeringsbestemmelene i gågate-områder er blant de strengeste vi har. Og jeg kan ikke lempe på dem, fordi det ikke er jeg som har laget dem. Jeg er satt til å håndheve det politikerne og myndighetene har bestemt, sier parkeringssjefen.

– Mange lovlige plasser
– Er det god parkeringspolitikk å bøtelegge folk mens de laster varer inn i biler med åpne dører og bagasjerom?

– Det er slik bestemmelsene er. Det er ikke lov til å parkere i gågateområder. Den som gjør det får 500 kroner i gebyr.

– Pensjonister og andre som skal bære ti liters malingsspann?

– Det er mange parkeringsmuligheter i området som er lovlige, i parkeringshusene og andre steder, og vi må følge de bestemmelser vi er satt til å håndheve, sier parkeringssjefen.

Varebil midt i gågaten
I området mellom Hagbartgården og Nordea, parkerer mange – også for «bare å skulle» ta ut penger i minibanken der.

Over hele gågaten parkerer tjenestebiler og varebiler, også på dagtid.

– Kan en varebil i det hele tatt stå i gågaten midt på dagen?

– Politiet kan gi enkelte unntak, men som regel må de aller fleste levere varer eller tjenester mellom klokken 17 og 23.

– Mens vi snakker sammen, står det akkurat nå en varebil parkert utenfor en bank i gågaten, uten sjåfør i, og uten aktivitet rundt, hvis én av dine vakter sto her nå, hva ville skjedd?

– Vi tar tiden, og står den der mer enn fem minutter, gir vi 500 kroner i gebyr, sier parkeringssjefen.

Varebilen sto der i langt mer enn fem minutter ¿

– Hvor stor problem er nettopp slike brudd på parkeringsbestemmelsene i gågateområdet?

– Det er vanskelig å si, men det skjer med jevne mellomrom, og vi slår ned på det så sant vi kommer over det, sier parkeringssjef Frode Samuelsen.

Les flere saker fra Fredriksstad Blad.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.