RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Leketøy har liten læringsverdi

Sist oppdatert:
Trondheim (NTB): Norske barn har for mange leker, mener fagfolk. På ti år har leketøysimporten her i landet økt med 3.500 tonn til over 13.000 tonn. Til liten nytte, mener pedagog.

Ifølge Leketøybransjens fellesråd brukte nordmenn 2,3 milliarder kroner på leker i 2010, skriver Adresseavisen.

Pedagog Eva Stai Brønstad ved Dronning Mauds Minne, Høgskolen for førskolelærerutdanning i Trondheim, er ikke overrasket over det høye forbruket.

- Leker appellerer sterkt til barn, noe markedet utnytter maksimalt. De aller fleste er vant til å få store mengder leketøy, og forventer å få enda mer til jul og på bursdagen sin. Det er ikke nødvendig at foreldre kjøper mengder av leker for at barnet skal bli stimulert. De har gjerne en feil forståelse av utbyttet barn får av telleleker, byggesett og andre leker som skal bidra positivt for læringen. Det er ingen rapporter som med sikkerhet kan fastslå at leker utvikler barnet, konstaterer hun.

Brønstad mener barn kan finne mer glede av å leke med bobleplasten og gavepapiret leketøyet er pakket inn i.

- De kan sitte midt i en haug leker og heller være opptatte av innpakningen. For barn kan det være en større opplevelse å fantasere om at en pinne er et sverd, eller at stein er penger, ifølge pedagogen. (©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere