RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Paul Weaver (Side2)

- Liker å teste meg selv

Sist oppdatert:
Marit Nilsen manglet motivasjon - da begynte hun å bygge kropp.

(SIDE2): Og til helgen stiller 27-åringen i Norway Open. Deretter skal hun konkurrere i NM. Side2 ble med den muskuløse jenta på trening.

LES OGSÅ: - For ekstremt for damer

- Jeg bestemte meg for å begynne med fitness i november i fjor etter en periode med lite treningsmotivasjon. Jeg trengte et mål med treningen, noe som drev meg og som holdt motivasjonen oppe over tid. Jeg bestemte meg derfor for å starte og trene målrettet mot athletic fitness. Målet var å stille våren 2011, forteller Marit Nilsen til Side2.

Tilfeldigheter gjorde at hun i siste liten meldte seg på konkurranse allerede i år. Om kun en uke er hun klar for å stå på scenen for første gang.

- Jeg har derfor kun vært på diett i fem uker. Jeg får seks uker med forberedelse til den første konkurransen som er Norway Open den 26. september og syv uker med forberedelse til NM som er 2. oktober på Chateau Neuf i Oslo. Det er veldig kort tid på diett da de fleste får på diett i cirka 14 uker. Jeg hadde for fem uker siden knapt sittet på en romaskin eller gjort en eneste poseringsrunde, sier Nilsen.

Marit er opprinnelig fra Trondheim, men flyttet til Oslo for fire år siden i forbindelse med studier. Siden den tid har hun fått fast jobb, startet Totaltreningsglede, og jobber også som spinninginstruktør på Elixia. Om kort tid begynner hun også som online PT hos Gympartner. Det er en aktiv hverdag som gjelder. Men Marit kommer fra en sprek familie, og har alltid likt å holde seg i form. Hun har vært innom alt fra håndball, friidrett, dansing, kickboksing og orientering. I dag er det klatring, dykking, snowboard – og nå athletic fitness som gjelder.

Hvorfor driver du med dette?

- Jeg har alltid vært en person som liker å teste meg selv både fysisk og psykisk. Det er alltid spennende å se hva man klarer å få til om man bare bestemmer seg. Jeg er av den oppfatning at om det er noe man har lyst til så er det jo bare å gjøre det. Dessverre er det altfor mange som sitter med drømmer og ideer som de aldri kommer noen vei med fordi dørstokkmila er alt for lang. Mitt motto har alltid vært; JUST DO IT. Så da Line Marion (ved Gympartner) spurte om jeg ikke kunne være med nå istedenfor å vente til neste år var det med skrekkblandet fryd at jeg sa ja.

Marit deler også sine treningserfaringer gjennom bloggen sin.

- Da jeg bestemte meg for å være med i athletic fitness begynte jeg å søke etter blogger om dette fra aktive utøvere. Jeg fant raskt ut at det var mange som blogget om bodyfitness, men ikke om athletic fitness og bestemte meg derfor for å starte min egen blogg.

På bloggen sin kan Marits lesere følge veien hennes mot konkurranse, og også få tips om matvarer, trening og oppskrifter.

- Jeg hadde jo planlagt å stille til neste år, men i og med at framtidsutsiktene for konkurranseformen har vært såpass usikre håper jeg med min deltakelse å være med å vise at det fremdeles er interesse for athletic fitness blant jentene. Jeg ønsker å bidra til å få opp interessen slik at atheltic fitness kan utvikle seg på lik linje med bodyfitness. Målet er å se hva jeg klarer å få til med kun syv ukers forberedelse til NM og gjøre mitt beste ut fra mitt utgangspunkt og forutsetninger, sier 27-åringen

Side2 kjører en serie om kvinner som driver med kroppsbygging og fitness fram mot konkurransen Norway Open til helgen.

LES HVA PSYKIATER MARIANNE HATLE SIER OM KROPPSBYGGING I MORGEN, ONSDAG.

LES OGSÅ INTERVJU MED KENNETH FOSS HER: - For ekstremt for damer

Strengt regime
Og for at Marit skal yte sitt beste, følger hun strengt trenings- og kostholdsregime.

- Jeg trener styrke fem dager i uken, hvorpå to tunge økter og tre lette økter og deler kroppen i over- og underkropp. Jeg har fått hjelp til å optimalisere treningen mot mitt mål av treningsfysiolog Tomas Fjeldberg som jobber som personlig trener på Elixia. Foruten styrke går jeg stort sett fram og tilbake til jobb hver dag som er cirka 40 min hver vei og tar en lett joggetur eller en gruppetime i løpet av uken i tillegg til at jeg kjører en spinningtime hver helg på Elixia. Jeg trener så ofte jeg kan sammen med min samboer og vi hjelper hverandre på de øvelsene hvor man trenger spotting eller litt moralsk støtte.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

De siste ukene før konkurransen har hun kjørt lettere styrke- og roøkter, i tillegg til fokus på «dipps».

Når det gjelder kosthold spiser Marit cirka seks måltider om dagen, med tre timers mellomrom mellom hvert måltid. Hun understreker at hun ikke synes det er noe fasit på hva og hvordan man bør spise, men at hver enkelt må finne ut av ting selv.

Omtrent slik ser et daglig kosthold ut for Marits del:

Frokost: - Til frokost spiser jeg gjerne cottage cheese, frukt og bær. Før lunsj blir det gjerne et lite mellom måltid med frukt eller skyr.

Lunsj: - Består stort sett av en større salat med kylling, kokt skinke eller tunfisk.

Før trening: - Da blir det et måltid som er rikt på karbohydrater, som regel frukt, havregryn og melk. Det er viktig å fylle på rett etter trening også og jeg tar da som regel en proteinshake, noen riskaker og litt nøtter.

Middag: Til middag varieres det en del, men det går mye i ulike grønnsaker, kyllingfilet, karbonadedeig, søtpoteter, fullkornris eller fullkornpasta. Jeg bruker mye krydder og er glad i å prøve meg litt fram på kjøkkenet. Jeg holder meg som regel til et fast opplegg på hverdagene, dette fordi det i en travel hverdag er veldig enkelt å ha gode rutiner.

- I helgene lager vi gjerne en ekstra god middag og koser oss med noe på kvelden, det kan være alt fra frukt med vaniljekesam til sjokoladekake.

Siden Marit satte seg som mål å trene mot athletic fitness, synes hun det har vært lettere å komme seg på trening. Hun synes det er motiverende å se resultatene av hardt arbeid. Å trene mot en konkurranse merker hun ved at hun må være fokusert og konsentrert for å gjennomføre øktene.

- Man blir litt i sin egen boble når man er på diett og har dessverre ikke så mye energi og overskudd til andre ting enn jobb, trening og diett. Det er heldigvis bare for en kort periode og så lenge folk rundt meg vet hva jeg driver meg og har forståelse for dette så er det ikke noe problem.

LES MER HELSE HER

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere