RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Liker ikke pyramidesammenligning

Sist oppdatert:
WWA liker ikke pyramidesammenligningen i en artikkel på iMarkedet. Her er selskapets leserinnlegg
Dette skriver WWA knyttet til en artikkel på iMarkedet:

Viser deres artikkel på iMarkedet i dag. Inntil dere finner forhold rundt vår virksomhet som er i strid med lotteriloven, Lotteritilsynets eller Direktesalgsforbundets forståelse av lotteriloven, forventer vi at dere slutter å omtale oss som en pyramide / et pyramideselskap. Vi forventer også at dere dementerer deres omtale av WWA som et pyramideselskap.

Førstekonsulent Thomas Ørnulf Helgesen i Lotteritilsynet skal ha utalt at han ikke har mottatt noen skriftlig redegjørelse fra WWA. Dette er ikke riktig. En fyldig pressemelding ble send postmottak@lotteritilsynet.no den 26.11.2004 og er registrert i Lotteritilsynets postliste samme dato, samt publisert på www.lotteritilsynet.no.

I forbindelse med konkursen i T5PC (The 5 Percent Community) har det vært mye mediaoppmerksomhet rundt pyramidespill, pyramidesalg, nettverksmarkedsføring og multi level marketing. Det hersker dessverre full forvirring rundt disse begrepene!

WWA er ikke et pyramideselskap! Vi benytter nettverksmarkedsføring i vår markeds- og salgsvirksomhet. Våre selvstendige konsulenter (IMC’er – Independent Marketing Consultans) er organisert i nettverk og ut fra den produktomsetning som skapes direkte eller i nettverket betales det ut salgsprovisjon og bonus. Vi ønsker derfor å belyse forskjellen mellom en pyramide og et selskap som benytter nettverksmarkedsføring i salg av produkter og tjenester (slik WWA gjør).

Lotteritilsynet, som har ansvaret for å forvalte Lotteriloven, har nærmest gitt opp. I et notat av desember 2002, ga tilsynet klar beskjed om at de ville slutte å behandle enkeltsaker hvor MLM-konsepter prøves opp mot Lotteriloven. Dette ble begrunnet med den uklare rettstilstanden på området.

EU er også involvert i prosessen, hvor det i fjor ble igangsatt arbeid med et nytt direktiv hvor pyramidespill og liknende skal totalforbys. Hittil har den norske forvaltningen valgt å vente på EU-direktivet, før endringer i den norske lotteriloven foreslås. Dermed har det ikke skjedd noe særlig med den norske lovgivningen på området, selv om Lotteritilsynet har sagt klart i fra om behovet for et nytt regelverk.

Inntil Stortinget måtte vedta en ny lov, som klargjør rettstilstanden, er du overlatt til deg selv. Det er ingen som sørger for at du ikke melder deg inn i pyramideselskaper forkledd som nettverkselskaper.

Derimot eksisterer det en selvjustis blant de seriøse nettverksselskapene. Nettverksmarkedsføring og direktesalg, det vil si salg som foregår et annet sted enn i butikk, setter forholdet til kunden på spissen. Derfor gjelder det å etablere visse normer. I Sverige har Direkthandelns Förening (DF) siden slutten av 1960-tallet kjempet for en god forretningsmoral.

Foreningen omfatter bedrifter og medlemmer som arbeider med direktesalg i form av tradisjonelt dørsalg, produktdemonstrasjoner, homepartyer, telefonsalg og demonstrasjoner fra en person til en annen, såkalt relasjonsmarkedsføring. DF ble opprettet i 1968 av flere større aktører i markedet, deriblant Electrolux, Bonniers og Husqvarna. Formålet var, og er fremdeles, å feie for egen dør. Bransjen ønsket rett og slett å holde orden i egne rekker og stille strengere krav enn forbrukerlovene. Et konkret eksempel på dette er at foreningen innførte angrerett før dette ble en del av loven om hjemmesalg i 1972. I 1973 ble Direktesalgsforbundet etablert i Norge.

Med jevne mellomrom dukker det opp aktører som kaller seg direktesalgsvirksomheter, men egentlig er de ikke annet enn kamuflerte pyramidespill. Ifølge lotteriloven er definisjonen slik: hvis verving av forhandlere gir større fortjeneste enn salg av produkter, kan det være snakk om et pyramidespill. Dette er imidlertid litt ullent. DF arbeider også for at lovgivningen skal bli tydeligere. Denne typen bondefangeri, som alltid har eksistert, har økt som følge av internett og et utydelig lovverk.

Hva kjennetegner et pyramidespill?
Dette er Direktesalgsforbundets liste, med våre kommentarer.

- Provisjoner blir utbetalt for verving av nye distributører og ikke på basis av varesalg
Det er ingen innemeldingsavgift i WWA. Følgelig finnes det ingen omsetning eller provisjonsutbetalinger forbundet med verving av nye medlemmer. Så vidt vi vet er WWA det eneste direktesalgsselskapet i Skandinavia uten innmeldingsavgift.

- Det er mulig å kjøpe seg inn i enkelte posisjoner for å oppnå rettigheter
I WWA er det ikke mulig å kjøpe seg opp i matrisen av IMCer. Man beholder også sin plass i matrisen uansett hvilke omsetningsresultater man har.

- Selskapet er ingen eller kun få produkter for salg
WWAs konsept er basert på omsetning av produkter og tjenester. Medlemskapet inkluderer produkter og tjenester som:

· Helseforsikring fra IHI

· Helseforsikring for hjemmeboende barn fra IHI

· Tannpleieforsikring fra IHI

· Reise- og ulykkesforsikring fra IAPA

· Trygghetsprodukter fra IAPA

· En rekke medlemsfordeler hos IAPA

· Familiemedlemskap i reiseklubben Travel4You

· Medlemspriser på tusenvis av produkter i våre to webshop's, WWA Technology og WWA Products

· Storkundeavtaler og fordelsavtaler med IP24, NetCom, SAS, Braathen, Widerøe, Radisson SAS, Fjordkraft, Scandic, Hilton, RCCL med flere

WWA har et eget kundeprogram, for de som kun ønsker å kun være kunder, hvilket ville være umulig uten et tilbud av tjenester og produkter!

- Muligheten er til stede for å tape større beløp som er innbetalt til selskapet
Da det ikke eksisterer noen innmeldingsavgift kan man heller ikke tape noe

- Startpakke / inngangspremie er uforholdsmessig høy
Igjen, WWA har ingen startpremie, inngangspremie eller innmeldingsavgift

- Distributøren har ingen eller meget dårlige returmuligheter
Produkter, kjøpt av eller gjennom WWA kan returneres. Vi følger kjøpsloven i Norge.

- Selskapet forlanger deltagelse på uforholdsmessig dyre kurs eller kjøp av dyre trykksaker
WWA arrangerer ikke kurs. Nettverkslederne arrangerer 3-timers opplæringskonferanser hvor inngangsbilletten koster NOK 100,-. WWA selger heller ikke trykksaker, da alt materiell kan lastes ned gratis fra våre websider.

- Distributøren kan ikke slutte når som helst, uten avgifter eller annen straff
En kunde eller IMC kan slutte når han vil, men må betale for minimum 4 måneders medlemskap. Dette skyldes etableringskostnader rundt forsikringer og medlemskap hos våre leverandører. WWA forskutterer våre produkt- og tjenesteleverandører for 4 måneders medlemskap for et nytt medlem.

- Ledelsen taler om å tjene mye penger på kort tid uten særlig innsats
På samtlige konferanser hvor ledelsen har deltatt har vi manet til å ikke skape for store forventninger til inntjening, og oppfordret våre IMCer til å ha et realistisk tidsperspektiv rundt sine målsettinger. Nettverksmarkedsføring er ikke et lykkespill, men man kan opparbeide seg en betydelig inntekt ved å gjøre en betydelig arbeidsinnsats.

De etiske normene som våre IMCer skal følge

· Det er ikke lov å ta kontakt med nybakte foreldre eller pårørende til nylig avdøde, med tanke på salg.

· Personlig kontakt eller kontakt per telefon må skje på en sømmelig måte og til passende tidspunkter. En demonstrasjon som er påbegynt må avbrytes umiddelbart hvis kunden ber om det.

· En IMC må ikke misbruke den enkelte forbrukers tillit, men ta hensyn til forbrukerens mangel på erfaring med handelsvirksomhet.

· Alder, sykdom, manglende oppfatningsevne eller språkproblemer må heller ikke utnyttes.

· En IMC må på eget initiativ identifisere seg, navngi virksomheten og produktene samt formålet med besøket.

· Demonstrasjon av produktene må være korrekt og fullstendig. Pris, betalingsbetingelser, angrefrist og returrett, garanti, service, levering og eventuelle kredittbetingelser må oppgis.

· Kunden må få anledning til å lese avtalevilkårene i fred og ro.

· Overdriv ikke fortjenestemulighetene for personer som vurderer å bli medlemmer. Nettverksmarkedsføring er en måte å tjene penger på, men som i alle andre virksomheter kreves det hardt arbeid.

WWAs kompensasjonsplan
WWA benytter et videreutviklet Uni level system, svært ulikt de binære systemene som ofte benyttes i pyramideselskapene.

Vår kompensasjonsplan 'Fast Track 10' er utviklet av Michael Sheffield og hans team av konsulenter. Vi engasjerte Sheffield, som er styremedlem i Multi Level Marketing International Association i USA, for å lage en kompensasjonsplan som er innenfor amerikansk lovgivning. Resultatet er en provisjonsmodell som etter all sannsynlighet vil være innenfor europeisk lovgivning når EU-direktivet foreligger.

I 'Fast Track 10' har alle IMCer de samme forutsetningene for inntjening, uavhengig av når de startet og hvor i matrisen de befinner se

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere