RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Lokalpolitikere er amatører på sosiale medier

Foto: EIRIK HAGESÆTER (Bergensavisen AS)
Sist oppdatert:
Ap får slakt, mens Byluftlisten får ros.

- Arbeiderpartiet er oppsiktsvekkende dårlige på sosiale medier, sier Synnøve Kleive i konsulentselskapet Bouvet til Bergensavisen.

- Partiet er for internt og forutsetter at folk har en formening om hvor de står i ulike saker. De er veldig ulne på hva som er viktig for dem, sier Kleive videre.

Hun har analysert partiene i lokalvalgets aktivitet i sosiale medier, hovedsaklig Facebook og Twitter.

- Alle har skjønt at de må være der, men de fleste skjønner ikke helt hva de skal bruke de sosiale mediene til.

Et problem som går igjen er at altfor mange spørsmål i kommentarfeltene forblir ubesvarte.

- Partiene sprer ut masse informasjon uten å gå i dialog. Det er jo det som er poenget med sosiale medier, sier Kleive.

Versting
Arbeiderpartiet kommer dårligst ut og får strykkarakter, terningkast 1. I vurderingen er eneste lyspunkt at de fremhever hvem som er kandidater for byrådsleder- og ordførervervet gjennom Facebook-kampanjen Harald og Marte for Bergen 2011.

- Men de er i denne kampanjen dårlige på å formidle tydelig hvilke saker de kjemper for og egne standpunkt. I stedet fokuserer de på besøk av kjendispolitikere og sine egne politikeraktiviteter.

Ordførerkandidat Marte Mjøs Persen (Ap) medgir at partiet har stort forbedringspotensial.

- Vi kunne helt sikkert vært mye flinkere, men jeg føler at vi er ganske aktive, sier Mjøs Persen til Bergensavisen.

- Men å gå ute og treffe folk er kanskje undervurdert i den teknologiske utviklingen. Husbesøk for eksempel, det er ikke alle som er aktive på internett, påpeker hun.

Vinner
I den andre enden av terningskalaen står Byluftlisten, som får terningkast 5.

- Byluftlisten er de eneste som utnytter både Facebook og Twitter aktivt. De fokuserer på sak i postene sine og er vinneren med hensyn til å skape engasjement og gå ivrig i dialog, sier Kleive.

Byluftlistens førstekandidat, Endre Meyer Tvinnereim, blir glad for den uoffisielle førsteplassen i bruk av sosiale medier.

- Godt å høre, fordi dette har vi jobbet mye med. Synlighet er viktig for oss. Dette har vi hatt en klar strategi på, sier Tvinnereim.

Også Frp, som får terningkast 4, får ros for å legge ned mye arbeid i sosiale medier.

- Partiet er til tider tydelige når det gjelder å formidle kampsaker på Facebook, blant annet gjennom kampanjen «Nei til eiendomsskatt i Bergen». Både Bergen FrP og Hordaland Frp har hyppig oppdaterte Facebook-profiler, men ingen aktivitet på Twitter, sier Kleive.

- Svakt
Generelt står det svært dårlig til med politikernes ferdigheter i sosiale medier, skal vi tro Kleive.

De øvrige lokalpartiene får følgende dom: KrF (terningkast 2), Høyre (terningkast 2), Rødt (terningkast 3), SV (terningkast 3), Venstre terningkast 3) og Sp (terningkast 2).

- Det er oppsiktsvekkende at lokalpolitikerne ikke ser at de må gå mer i dialog med velgerne. Sosiale medier bør høyere opp på prioriteringslisten, sier Kleive.

Denne saken er levert av Bergensavisen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere