*Nettavisen* Nyheter.

- Må være tilnærmet hjernedød for å tro på slanke-wraps

Foto: (Skjermdump (Nordlys.no))

Plastikkirurg mener de omstridte «slanke-wrapsene» er renspikket kvakksalveri. Selskapet selv sier at de ikke kan love noen effekt av produktet.

Onsdag omtalte Nordlys den nye trenden «wraps», som for tiden markedsføres som en ren vidunderkur for slanking gjennom flere norske Facebook-sider.

LES MER HER:Lover umiddelbart vekttap med «slanke-wrap»

Denne saken er levert fra Nordlys.no

De fleste selgerne av produktet opererer fra Nord-Norge. På Facebook-sider reklamerer de med bilder av personer som tilsynelatende har gått ned både i vekt og klesstørrelser ved første gangs bruk. Bildene lokker med at du kun skal sette på en folie eller tekstil som du fester på kroppsdelen du ønsker å "krympe".

Produktet omtales som et kosmetisk produkt som skal hjelpe deg med å stramme opp deler av kroppen. Hjelpemiddelet får Eystein Hauge, medisinisk direktør og spesialist i plastikkirurgi ved Teres Medical Group AS, til å reagere.

- Jeg har sett reklame for mange ulike kroppsmodellerende produkter, men dette må man være tilnærmet hjernedød for å ha tro på. «Keep an open mind, but not so open that your brain falls out», må være beskjeden til dem som vurderer dette produktet til å være mer enn en behagelig hudpleie, sier Hauge.

Teres Medical Group er en sammenslutning av kirurgiske klinikker og private sykehus, og består av 18 private sykehus og klinikker i Skandinavia.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: (Skjermdump (Nordlys.no))

- Renspikket kvakksalveri

Wrapsene skal ifølge reklamen fjerne avfallsstoffer rundt fettvevet i kroppen ved hjelp av en urtebekledning på tøystykket. Forklaringen på hvordan man skal "kvitte seg" med flere centimeter rundt enkelte kroppsdeler har direktøren liten tro på.

- Forklaringsmodellen om avfallsstoffene som sammen med fettet skal renne av en er renspikket kvakksalveri. Dessverre ble kvakksalverloven avskaffet for noen år tilbake, men reklame som dette burde vekke både loven og juristene i Justisdepartementets lovavdeling til live raskest mulig, mener Hauge.

Hauge tviler på at forbrukerne av wrapping vil oppnå varige resultater, noe selgerne i sin markedsføring lover.

- En vil selvfølgelig kunne oppnå en forbigående reduksjon i omkrets flere steder på kroppen hvis man snurrer kompressjonsplagg rundt seg, men dette vil selvsagt ikke være av varig karakter, sier han.

Leverandør: - Urovekkende
Etter at Forbrukerrådets regiondirektør Helene Falch onsdag slaktet de norske selgernes markedsføring av produktet, rykker nå også leverandørene bak wrapsene ut.

Produktet «Ultra Wraps» selges av det australske selskapet Naturally Kouxan, som bruker konsulenter i Norge.

I en e-post til Nordlys svarte selskapet lørdag på spørsmål fra Nordlys, og beklager markedsføringen til de norske selgerne. De hevder markedsføringen er i strid med de interne reglene i selskapet og utenfor deres kontroll.

- Eksemplene på markedsføringen i nyhetsartikkelen er urovekkende for oss, og ville blitt ansett som ulovlig i Australia også. Vårt selskap har strenge regler og retningslinjer, som er grunnen til at alle våre konsulenter må bruke offisielt reklamemateriell utgitt fra oss, skriver Ray Currier, som presenterer seg som direktør i selskapet.

Gjennomgang
Han lover nå at de vil ta en gjennomgang på markedsføringen til de norske konsulentene.

- Det er uakseptabelt at konsulentene oppfører seg på den måten som det oppgis i nyhetsartikkelen. Facebook-sidene dere refererer til er utenfor vår kontroll, skriver Currier.

- Konsulenter som bruker annen dokumentasjon enn vårt offisielle reklamemateriell vil få avtalene sine terminert. Dette er imidlertid det minste av deres problemer, ettersom de ved å ikke bruke vårt materiell heller ikke vil få vår støtte når de rammes av lovverk og regelverk i deres hjemland. Dette går klart ut av våre retningslinjer, fortsetter direktøren.

LES OGSÅ GUNNAR TJOMLIDS BLOGGINNLEGG: Kroppswrapping gir både bloggdask og bloggskryt

Kan ikke love noen effekt

- Hva kan dere egentlig love om produktet?

- Naturally Kouxan kan ikke love eller garantere noe om våre produkter. Alle resultater vil variere fra person til person. Det er derfor vi foretrekker å bruke konsulenter som har prøvd våre produkter og er levende eksempler på effektiviteten til våre produkter, det være seg kosmetikk eller kosttilskudd, skriver Currier.

Dette står skarpt i strid med de norske selgernes løfter om at produktet skal ha en «knusende effekt på fettcellene».

På spørsmål om hvordan salget er organisert i Norge, skriver Currier at de rekrutterer konsulenter som i en tre måneders prøvetid får selge produktet.

- Våre konsulenter kjøper produktet i stor skala og videreselger til deres klienter. Vi har en struktur der konsulentene kan kopiere rekrutteringsprosessen for å hjelpe andre mennesker til å ha en Naturally Kouxan-støttet virksomhet, og dermed tjene en provisjon basert på graden av støtten de gir til de enkelte og hvordan virksomheten utvikler seg, skriver Currier.

Kommenterer ikke
Flere selgere har oppgitt til Nordlys at det er Heidi Pettersen fra Sortland som styrer salgsvirksomheten i Norge. Gjennom Facebook reklamerer hun selv med det som tilsynelatende er offisielle reklamebilder av en person som har gått ned 11 centimeter over midjen ved å bruke kun én wrap.

Pettersen ønsker søndag ikke å kommentere utsagnene til det australske leverandøren.

Les flere saker fra avisa Nordlys her.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.