RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Privat (Veronica Dalsnes))

- Mange prøver å fremstå som roboter som kun spiser speltlomper og trener

Glansbildet du har av fitness gjennom Instagram og Facebook stemmer sannsynligvis ikke.

(SIDE2:) Fitnessutøver Veronica Dalsnes om den påståtte fitnessfasaden.

Er ikke perfekte mennesker

Veronica Dalsnes har de siste årene deltatt i flere «Bikini Fitness»-konkurranser og vet godt hvor mye som kreves for å komme i «riktig form» til konkurransedag når man skal stå på scenen.

Men 33-åringen vet også hvor populært det er å legge ut formbilder i sosiale medier som for mange kan oppfattes som at man trener og spiser perfekt året rundt, og at alt handler om å ha lavest mulig fettprosent og «pump».

Hun mener det er viktig å ikke la seg lure.

- Ingen er i sceneform hele året. Dette er verken sunt eller mulig, sier Veronica Dalsnes til Side2.

- På sosiale medier som for eksempel Instagram og Facebook prøver mange å fremstå som roboter som kun spiser speltlomper og nærmest bor på treningsstudioet. Slik har de aller, aller færreste det og det er heller ikke noen nøkkel til å komme i form, forklarer fitnessutøveren.

Hun føler det er både utøverens og publikums oppgave å forstå at dette ikke samsvarer med virkeligheten, men at formbilder kan være både redigerte eller et bilde som er tatt da man stilte i konkurranse.

- Dette fører til at folk flest tror at fitnessutøvere er perfekte mennesker som aldri unner seg «nei»-mat, som aldri skipper en trening og så videre. Dette er langt ifra sannheten og her har utøverne et stort ansvar ikke alle tar, mener Dalsnes.

- Når man ser på bilder av fitnessutøvere så bør man forstå at mange av disse bildene er tatt med en formtopp. En formtopp man kanskje har i en dag eller en uke i løpet av et langt år. Både før og etter konkurranse ser fitnessutøvere ganske annerledes ut. I tillegg kan bildene være redigerte eller manipulerte uten at det fremgår når de legges ut på sosiale medier, forklarer hun.

Greit å «sprekke» på diett

Veronica påpeker også at det verken er bra eller sunt å ha sceneform året rundt.

- Selv om jeg konkurrerer i en ganske mild fitness-gren hvor de fleste har normal menstruasjon, så har ikke alle det, spesielt ikke i de grenene hvor fettprosenten skal være enda lavere. Derfor blir det desto viktigere at fraværet av menstruasjon er så kortvarig som mulig, sier hun.

- Heller ikke mentalt er det sunt å spise lite, trene mye og få lav fettprosent over lengre tid. Dette er mindre ekstremt enn en del idretter hvor de skal være i kanonbra form i løpet av en lang sesong, men vi må likevel forstå at vi mesteparten av året bør ha en sunn fettprosent som kanskje er 50 prosent høyere enn den vi har når vi konkurrerer.

Selv er Dalsnes på diett i cirka 10 til 12 uker før en konkurranse. 33-åringen forteller at hun i løpet av disse 3 månedene gradvis kutter ned på energiinntaket samtidig som hun øker treningsmengden.

Da består kostholdet av blant annet havregryn, pasta, ris, grønnsaker, frukt, bær, fisk, mager kesam, cottage cheese og litt kjøtt.

- Du kan spise det meste, så lenge du vet hvor du bør moderere deg. Jeg prøver å holde treningsmengden på et fornuftig nivå, det er ikke slik at det beste er å trene mest, mener Veronica.

Hun har heller ingen problemer med å innrømme at det er tøft og være på diett, og at det selvfølgelig er dager som er tyngre enn andre.

- Det hender seg selvsagt også at lysten på noe godt gjør at jeg ikke spiser som planlagt. Så lenge det ikke skjer for ofte og at jeg ikke spiser for mye hvis jeg først spiser litt sjokolade, potetgull, kanelsnurrer eller lignende, så føler jeg at det går greit, sier Dalsnes.

- Det viktigste er at jeg får i meg sånn cirka den maten jeg skal ha. Om 10-20 prosent av energien er fra mat som mange ser på som «nei-mat» har ikke så mye å si. Jeg trener såpass mye at da tenker jeg bare at jeg får yte litt ekstra i knebøyen neste dag.

Må like det du driver med

Men den sterke dama er også opptatt av å se de positive sidene av den store interessen for fitness. Hun tror at det store fokuset på treningsformen har bidratt til en stadig økende interesse for blant annet styrketrening.

- Jeg tror fokuset på fitness får flere folk til å trene, og spesielt styrke som har vært litt neglisjert som treningsform tidligere, sier Dalsnes.

Hun peker på særlig to ting det er viktig å tenke på hvis man ønsker å stille i fitnesskonkurranser, trivsel og prestasjon.

- Kombinerer man dette så får man en god porsjon av det meste; mer muskler, mindre fett, strammere kropp, bedre mental helse, mindre risiko for kroniske sykdommer, sterkere skjelett og så videre, sier Dalsnes til Side2.

LES OGSÅ:

- Det er mannssjåvinistiske griser som kjøper sex
- Dette er skadelig
- Sto der med ansiktet fullt av byller
Candi ble født kvinne - steroider fikk henne til å se ut som en mann
Hatet gym - vant fitness-NM
- Jeg er fascinert av hvordan jeg kan forme kroppen min

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere