*Nettavisen* Nyheter.

- Markedet er ikke friskmeldt

Foto: Elin Reitan (Side2)

Men nordmenn bruker fortsatt penger på luksusvarer.

27.11.10 15:44

SKØYEN (Side2): - Folk er fortsatt villige til å legge penger i det riktige merket, og den riktige varen. De kan gjerne bruke 10.000 kroner på en veske. Men folk bruker ikke penger på samme måte som før. De vet hva de vil ha, og kjøper akkurat det, sier eier av Blender Agency, Kyrre Alver, til Side2.

Showrommet til agenturfirmaet er fylt med vår- og sommervarer fra luksusmerker som Alexander Wang, Michael Kors, See by Chloe, Marc by Marc Jacobs og Vanessa Bruno.

- Det man ser på catwalken er ikke det motehusene faktisk selger. Kolleksjonene er så store, og på catwalken ser man kanskje bare 20 looks. Visningene er spesielle og laget for å skape hype og få pressen til å skrive om det, sier Alver.

- Lanserer monsterkolleksjoner
Foruten å vise et svært begrenset utvalg av sine kolleksjoner, mener Alver at mye av det som presenteres også av den svært kostbare arten.

- Motehusene lanserer jo monsterkolleksjoner. Mye av det på catwalken er også veldig dyre plagg som er spesielle og gjerne med flere håndsydde detaljer, forteller Alver.

- Folk er mer forsiktig
Mens Europa sliter med alvorlig økonomiske problemer virker det som om Norge, og Skandinavia generelt, har kommet relativt godt ut av nedgangsperioden.

Alver kan opplyse om at de fleste luksusmerkene de fører har økt i hele Skandinavia, men til tross for dette er det også tydelig at nordmenn er blitt mer forsiktig med pengebruken.

- Man kan se at markedet ikke er friskmeldt, og at det fortsatt er tøft finansielt. Det er ikke det samme trykket som det var for tre år siden - folk er mer forsiktige, forklarer agentureieren.

Hva er det mest populære luksusmerket blant nordmenn?

- Marc by Marc Jacobs er kanskje ett av de mest populære merkene vi har. Det er for alle, fra jenter på 15 år til voksne damer på 55. De når et veldig bredt marked, forteller han.

Han fortsetter:

- Alexander Wang og Helmut Lang er litt snevrere, og noe mer hipt og trendy. Marc er litt mer kommersielt.

- Butikkene kjøper safe
Og at Marc by Marc Jacobs er populært, kommer også til syne i butikkene.

Det er nemlig hva de ulike butikkene tar inn, som bestemmer hva som blir tilbudt til sluttbruker av luksusvarer på det norske markedet. Noe som gjør at det meste av det som tilbys er av den enkle og trygge sorten

- I Norge kjøper butikkene inn det som er safe, det som er litt mer enkelt. Men det er allikevel de som tørr å kjøpe inn jakker til både 10.000 og 20.000 kroner, men de kjøper da kun inn eller to eksemplarer, og gjerne til spesifikke kunder de har. De fleste kjøper inn det som er mer basic, og som er lett å selge, opplyser Alver.

Få siste nytt fra Side2.no: Klikk her!

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.