RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Mediebyråene svindler ikke annonsørene

Sist oppdatert:
Mediebyråene svindler ikke annonsørene for penger når de putter provisjoner fra mediene i egen lomme. Hvis ordningen fjernes kan prisene komme til å bli høyere, konkluderer en ny studie.

De to tidligere NMH-studentene Svend Berg og Johan Herman Wessel har i en diplomoppgave levert i sommer tatt for seg forholdet mellom to av aktørene i det norske reklame- og mediemarkedet, annonsørene og mediebyråene.

Mediemarkedet har vært i endring de siste 15 årene. Kommersiell TV og radio kom til på begynnelsen av 90-tallet, mens nettet som kommersiell kanal for alvor har skutt fart de siste årene. Alt dette har medført at medievalget har blitt mer komplisert og krevende for annonsørene å forholde seg til. Her har mediebyråene kommet inn med sin spesialkompetanse.

Det har i årevis vært en disputt mellom annonsørene, med Annonsørforeningens administrerende direktør Bjørn Hauge i spissen, og mediebyråene. Kampen har stått om provisjonene mediebyråene får for å plassere annonser i de ulike mediene. Hauge og Annonsørforeningen mener det er penger som burde komme annonsørene til gode.

Men de to diplomstudentene, som har blitt veiledet av Trond Blindheim, som blant annet har bakgrunn fra mediebyrå selv, har gjennom tallrike samtaler med annonsører og medieformidlere ikke funnet noe bevis som kan tilsi at mediebyråene svindler annonsørene for sin rettmessige andel av forhandlet provisjon.

- Hvis vi ser for oss en ordning hvor provisjoner og godtgjørelser fjernes og at mediebyråene skal fakturere alle kostnader til annonsørene, vil det slik vi oppfatter det kreve helt nye spilleregler for medieforhandlinger, påpeker de to tidligere NMH-studentene.

- De mediebyråene og annonsørene vi har snakket med kjenner ikke til at mediebyråene unndrar betalinger av rettmessige andeler av forhandlede provisjoner til annonsørene.

De mener at samarbeidet mellom mediene og mediebyrå ikke er noe annonsørene taper økonomisk på, men påpeker at dette samarbeidet er etisk betenkelig, blant annet fordi mediebyråene sitter på begge sider av bordet i forhandlingene, men heller ikke dette er noe annonsørene taper økonomisk på, hevder Berg og Wessel.

De to peker på at slik situasjonen er i dag, med den såkalte informasjonsgodtgjørelsen, betaler mediene mediebyråene for tjenester de utfører for dem.

- Hvis ordningen med informasjonsgodtgjørelse skulle fjernes vil mediebyråene måtte fakturere høyere beløp til annonsørene for kostnadene ved utvikling av mediekompetanse. Det er dessuten en reell fare for at mediene ikke ville reduseres kostnadene sine tilsvarende, men putte fortjenesten på egen bunnlinje, hevder de to.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere