- Millionærfamilie har reddet 3000 mennesker

Heroisk familie bruker egne penger på å redde liv. Nå vurderer regjeringen å bidra til ny redningsoperasjon.

Et rikt, filantropisk ektepar som er bosatt på Malta, har reddet livet til 3000 afrikanske og syriske flyktninger som har forsøkt å ta seg over til Europa via den farefulle sjøveien.

Millionærene har investert i to droner og et skip som de har brukt til å lokalisere og plukke opp desperate syrere og afrikanere fra skrøpelige og overfylte båter.

- Vi har bidratt med å redde rundt 3000 menn, kvinner og barn som sannsynligvis ville ha omkommet, sier amerikanske Christopher Catrambone (36), som selv er et offer av Katrina-orkanen i New Orleans, i en uttalelse.

Hans italienske kone Regina (36) sier de ble inspirert til å hjelpe flyktninger da de var på en seiltur i Middelhavet.

- Vi seilte fra øya Lampedusa til Tunisia i fjor da vi så en jakke i vannet, og innså at den tilhørte en flyktning som ikke hadde klart seg, sier Regina Catrambone.

Hittil i år har over 3000 flyktninger mistet livet på vei over Middelhavet.

Norge vurderer å bidra
30 fartøy fra den italienske marinen har patruljert og plukket opp 145.000 flyktninger fra Middelhavet det siste året. Nå er imidlertid innsatsen til den italienske marinen, som kalles operasjon «Mare Nostrum», erstattet av en mindre EU-operasjon kalt Triton.

Jøran Kallmyr (Frp)

Sistnevnte er en del av EUs grensekontroll Frontex, som i utgangspunktet har til hensikt å beskytte Schengen-områdets yttergrenser.

Norge, som ikke har noen direkte deltagelse i denne operasjonen for øyeblikket, vurderer nå å bidra til Triton.

- Norge forhandler nå med Frontex og andre grensekontrolloperasjoner i 2015, og har bidrag til Triton under vurdering. Vi anser grensekontrollen ved Europas yttergrenser som et svært viktig innfallsområde, sier statssekretær i Justisdepartementet, Jøran Kallmyr (Frp), til Nettavisen.

Operasjon Triton opererer med en tredjedel av budsjettet til den italienske operasjonen, og kritiske røster frykter en nedtrapping i redningsinnsatsen vil føre til flere drukningsulykker blant flyktningene.

Både Amnesty og Human Rights Watch stiller seg skeptiske til at EU har overtatt redningsoppdraget.

Et millionærektepar har gått til anskaffelse av skipet «Phoenix».

Trenger mer penger
Ekteparet, som driver en medisinsk forsikringsvirksomhet, besluttet sammen med datteren Maria Luisa å investere 800.000 euro til å opprette den private redningstjenesten «Migrant Offshore Aid Station» (MOAS). Dette tilsvarer 6,7 millioner kroner.

Driften av MOAS koster penger, og så langt har millionærfamilien brukt to millioner euro av egne midler til å drive redningstjenesten siden august måned.

Ekteparet Catrambone har hyret en egen kaptein til å føre skipet «Phoenix». Skipet sluttet å seile i forrige måned, ettersom de mangler penger til å holde redningstjenesten i gang.

Nå ber millionærparet om økonomiske bidrag, slik at redningstjenesten kan sjøsettes til våren igjen.

- Gir mat, klær og førstehjelp
Ekteparet har hyret en tidligere sjef i det maltesiske forsvaret til å styre skipet «Phoenix».

- Vi gir flyktningene mat, klær og førstehjelp, sier kaptein og tidligere brigadesjef Martin Xuereb.

Kapteinen forteller at han ofte mottar instrukser fra den italienske marinen om hvor han kan plukke opp flyktninger, og deretter overlevere dem til marineskip.

I oktober i fjor var det 336 båtflyktninger som mistet livet da båten deres tok fyr, kantret og sank utenfor den italienske øya Lampedusa. Denne hendelsen var én av grunnene til at ekteparet ville hjelpe flyktninger som er i havsnød.

Men pave Frans’ anmodning til allmennheten om å hjelpe flyktninger, har også vært en utløsende faktor til at ekteparet valgte å starte den private redningstjenesten.

Amerikanske Christopher Catrambone viser fram én av dronene det private redningsselskapet har brukt til å lokalisere flyktninger som er på vei over Middelhavet. Foto: Matthew Mirabelli (Afp)


Kilder: BBC, The Times.



Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.