RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Minst tre er reddet ut

Her reddes en 65 år gammel kvinne ut av det synkende skipet.
Her reddes en 65 år gammel kvinne ut av det synkende skipet. Foto: Stringer/china (Reuters)
Sist oppdatert:
Over 400 mennesker er fortsatt savnet etter at en turistbåt kantret på Yangtze-elva i Kina.

Over 400 mennesker er fortsatt savnet etter at en turistbåt kantret på Yangtze-elva i Kina. Fortvilte slektninger trygler myndighetene om nytt om sine kjære, et døgn etter havariet.

Minst tre mennesker ble brakt ut av skipsvraket tirsdag etter at båten Dongfangzhixing (Østens stjerne) med 458 mennesker om bord kantret i kraftig uvær kvelden før.

Redningsinnsatsen skulle fortsette gjennom natten, men sterk vind og kraftig regn gjør det svært krevende. Så langt er det registrert bare 14 overlevende.

Pårørende frykter det verste. Mange av dem forteller at de først fikk vite om katastrofen gjennom mediene.

– Vi er ekstremt engstelige. Vi har ikke hørt noe fra noen, bortsett fra gjennom nyhetene. Ingen har kommet for å berolige oss, sier Zhang Yingli (56), som savner både kona og broren etter ulykken.

Stengt reisebyrå

Utenfor reisebyrået i Shanghai som arrangerte båtreisen for den store gruppa med eldre, tryglet fortvilte pårørende om nytt om sine kjære.

Men reisebyrået var stengt, og de pårørende ble etter hvert brakt til en regjeringsbygning i byen hvor de ble bedt om å vente. Her brøt det ut tumulter da en gruppe sinte slektninger krevde svar fra de ansatte.

De fleste av passasjerene var over 60 år, og elvecruiset skulle opprinnelig vare i elleve dager.

– Alt dette er min feil, det var jeg som sendte dem på denne enveisreisen, sier en fortvilt mann som hadde gitt foreldrene sine elvecruiset i gave, til avisa Global Times.

Kaptein pågrepet

TV-bilder viser redningsarbeidere som banker på skroget på båten, som ligger opp ned i 15 meter dypt vann, med bunnen så vidt over vannet. Med skjærebrennere forsøkte de å skjære seg inn i skroget på den 76 meter lange og fire dekk høye båten Dongfangzhixing.

Blant de første som kom seg i sikkerhet, var båtens kaptein og maskinist. De er pågrepet og har i politiavhør forklart at båten sank på få minutter etter å ha blitt truffet av en syklon, melder kinesiske medier. Ulykken skjedde mandag kveld lokal tid, mens mange passasjerer lå og sov.

Båten drev tre kilometer nedover elva med bunnen i været etter at den kantret. Politiet ble varslet av passasjerer som greide å svømme i land.

Banket på skroget

Kinas president Xi Jinping ga ordre om at det ikke skal spares på noen ressurser i arbeidet. Rundt 150 båter, deriblant 100 fiskebåter, og over 3.000 personer inkludert 140 dykkere deltok i søket etter overlevende i store bølger og høljende regnvær, ifølge Hubei Daily.

Dykkere hentet tirsdag ut tre mennesker i live fra vraket av båten.

– Redningsarbeidere banket på skroget og fikk respons, skriver avisa Hubei Daily.

Mannskapene har også funnet seks lik i den havarerte båten på Yangtze-elva.

Ikke overlastet

Man frykter nå at ulykken er en av de største katastrofene i Kina på mange år, og at den kan bli større enn skipskatastrofen i fjor da 304 mennesker, de fleste skolebarn, omkom.

Kinesiske myndigheter er vare for kritikk etter slike ulykker, særlig etter at det kom for en dag at mange barn døde i et jordskjelv i 2008 i Sichuan på grunn av dårlig konstruerte skolebygg. Men store båtulykker skjer sjelden.

Eldre passasjerer

Båten var på vei fra Nanjing til Chongqing da ulykken inntraff. Om bord var 406 kinesiske passasjerer i alderen tre år til over 80 år, fem ansatte i reisebyrået og 47 besetningsmedlemmer.

Ifølge People's Daily hadde båten kapasitet til å frakte opptil 534 passasjerer. Selskapet som arrangerte turen, har drevet med båtreiser siden 1967. (©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere