- Mobil-eiere blir lurt

- Du blir lurt av mobiloperatørene, sier Sense-sjef. Han hevder selskapene bevisst gjør abonnementene kompliserte.

11.02.04 15:22

Sense-sjef Nadir Nalbant mener mobiloperatørene bevisst gjør de ulike mobilabonnementene vanskelig å forstå og sammenlikne pris på.

- Hvorfor tilbyr mobiloperatørene så mange forskjellige abonnement? Operatørene tjener mest på at kundene har feil mobilabonnement, sier Nalbant til TV 2 Nettavisen.

Reitan sjokkert
Reitangruppen kjøpte mobilselskapet Sense for et halvt år siden, og finanssjef Kjell Magnus Reitan vil nå ta et oppgjør med det han mener er juksing og manipulering i mobilbransjen.

- Vi er overrasket over hva vi har funnet. Nå vil vi rydde opp. Selskapet vi eier, Sense, er like ille som resten av bransjen. Selskapet kan bare fortsette å beholde navnet sitt hvis vi får bort det som er «nonsense», sier Reitan i et intervju med Dagbladet.

Nadir Nalbant er enig med Reitan om at det skal tas et krafttak i selskapet, og oppfordrer resten av bransjen til å gjøre det samme.

Forhåndsfakturering
Det er først og fremst abonnementsvilkårene som skal endres, men Nalbant trekker også fram mobiloperatørenes faktureringsvaner.

- Hvorfor skal du som kunde måtte ta stilling til hvor mye du skal ringe for i forkant? Det blir som å måtte beregne hvor mange liter bensin du har tenkt å fylle i løpet av et år. Operatørene fakturerer på forskudd, i stedet for å se hvor mye du bruker og sende ut regninger som er basert på ditt forbruk, sier Sense-sjefen.

Lange bindingstider, subsidierte telefoner som viser seg å være dyrere enn å kjøpe uten binding, Nalbant vil ha alt som står med liten skrift ut av bransjen.

Sense skal lansere et nytt abonnement i løpet de neste ukene, da blir det spennende å se om mobiloperatøren følger sine egne spilleregler.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.