*Nettavisen* Nyheter.

- Mobilkunder lures av lokketilbud

Forbrukerekspertene oppfordrer deg og meg å sjekke vilkårene grundig når vi får «billige» telefoner og «gratis» tellerskritt kastet etter oss på gata.

27.09.04 08:21

Lokketilbudene florerer i det norske mobilmarkedet. Forutsatt at du vil binde deg til en bestemt operatør i en kortere eller lengre periode, er det ikke grenser for hvilke lokketilbud du får kastet etter deg.

Forbrukerombudet advarer mobilbrukerne om å kaste seg over det første og beste tilbudet uten å først å ha sjekket vilkårene grundig, skriver Dagbladet.

En billig mobiltelefon er vel og bra, men prisen kan bli skyhøy dersom du binder deg til et dyrt abonnement eller et abonnement som ikke passer ditt brukermønster, understreker forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

- Dette er til sjuende og sist noe som selskapene gjør for å tjene penger. Ikke at det er noe galt i det, men som forbruker kan det lønne seg å vise sunn skepsis. Tilbudene har ofte en ulempe, framholder han.

Et av problemene for både forbrukerne og Forbrukerombudet er at tilbudene ofte er godt pakket inn. Det blir nesten håpløst for de fleste å orientere seg i jungelen av abonnements- og samtalepriser.

Et av problemene er at det norske mobilmarkedet er så godt som mettet. Skal mobilselskapene ha kloa i nye kunder, må de lokke dem over fra konkurrentene.

- Vi ser at det brukes mer og mer ufine metoder i kampen om kundene, sier Sense-sjef Nadir Nalbant til Dagbladet.

Mobilekspert Arne Joramos fremste råd til mobilbrukerne er å bruke tid på å vurdere de ulike tilbudene. Det kan være tusener å spare på å velge rett, mener han.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.