RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Mye vann er ikke sunnere

Sist oppdatert:
Britiske forskere fant ut at de såkalte helsefordelene ved å drikke mye vann ikke stemmer overens med virkeligheten.

(SIDE2): Selv om dehydrering kan være farlig, så viser ikke forskning at mye vann hver dag er spesielt gunstig for helsen heller, skriver BBC news torsdag.

Ingen klare bevis
De britiske forskerne har gått gjennom en studie som er gjort ved Universitetet i Pennsylvania. I studien var konklusjonen at idrettsutøvere trenger å drikke mye, men de fant lite bevis for at mye vann i løpet av en dag skal skylle ut avfallsstoffer og gi en generelt bedre helse.

Det fins altså ingen klare bevis på at mye vann gjør godt. Kroppens naturlige system sier også fra om at vi trenger væske ved at vi blir tørste. Allikevel fins det mange argumenter for at vann er bra for oss, blant annet at det kan skylle ut avfallsstoffer, stoppe hodepine, gjøre at du spiser mindre og få huden din til å se sunnere ut.

Dr Dan Negoianu, and Dr Stanley Goldfarb er ikke enige og mener bevisene er tvilsomme når det kommer til helsefordelene mye vann gir oss.

- Det fins ingen klare bevis på helsefordeler ved å drikke mye vann.

Forskerne måtte allikevel innrømme at det heller ikke fins klare bevis på at vann ikke gir noen helsefordeler.

- Det er rett og slett ingen bevis på noe som helst, skrev de i sin rapport.

Dehydrering gir tørr hud
Selv om forskningsrapporter de gikk gjennom avslørte at mer vann gjorde at ulike substanser ble renset fra nyrene fortere, leder ikke det til noen klare helsefordeler.

En annen undersøkelse viste at mer vann virket hemmende på hodepine, men resultatene kunne ikke bevises statistisk.

Og selv om dehydrering kan forandre utseendet på huden, viste ingen studier at hudkvaliteten blir bedre av å drikke veldig mye vann.

I Storbritannia anbefales det å få i seg 6-8 glass med væske hver dag. Omtrent 1,2 liter. Dette for å unngå dehydrering. I Norge derimot anbefales det å drikke hele 2-3 liter væske hver dag.

På Helsedirektoratets sider kan vi lese at «For å dekke det basale væskebehovet bør du drikke minst 2-3 liter væske daglig. I tillegg må du drikke under og etter trening for å erstatte det ekstra væsketapet.»

Helsedirektoratet kommer også med disse tipsene for å sikre væskeinntaket:
- Drikk 2 glass til måltidene
- Drikk rikelig mellom måltidene
- Bruk vann som tørstedrikk
- Unngå mye kaffe og te når du har stort væsketap.

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

LES MER HELSE HER

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere