*Nettavisen* Nyheter.

- Nå kan du glemme datostempling

HOLDBARHETSINDIKATOR: Terje Christoffersen og fagsjef Therese Faye i Keep-it mener holdbarhetsindikatoren kan bidra til mindre matsvinn. Foto: Vibeke Johnsen, Mediehuset Nettavisen

Norsk holdbarhetsindikator forteller deg hvor lenge kjøttdeigen faktisk holder seg.

11.06.13 09:03

(SIDE2:) Forvirret om datostempling på matvarer og såpass usikker at du tror du kaster mer mat enn du trenger?

Da er du ikke alene. Hvert år kaster nordmenn 250.000 tonn helt spiselig mat, enten av sløvhet, uvitenhet eller usikkerhet. Og det er ikke restauranter eller butikker som er verst, men vi vanlige forbrukere.

Klikk på bildet for å forstørre.

ENKEL OG BILLIG: Mange år med mye forskning ligger bak holdbarhetsindikatoren for å gjøre den enklest mulig å forstå og billigst å bruke for leverandørene. Foto: Keep-it

Brukes på ferske varer
Det ville en forskergruppe på Universitetet for miljø- og biovitenskap (UMB), tidligere kjent som Norges landbrukshøgskole, gjøre noe med. I 12 år har de jobbet med å utvikle en temperaturmåler som viser deg hvor lenge matvaren faktisk er holdbart. Nå er forskningen blitt til selskapet Keep-it.

- Denne indikatoren brukes på produkter med siste forbruksdato-stempel, altså ferske varer som kjøttdeig og fisk og annet som må lagres kaldt og som det er viktig at du oppbevarer riktig. Det er jo ferskvarer vi kaster mest av, sier Therese Faye, fagsjef i Keep-it til Side2.

Gir flere svar
Holdbarhetsindikatoren måler temperaturavhengig holdbarhet. Indikatoren måler temperaturen produktet til en hver tid er utsatt for, enten det er fra transportbåndet, i kjøledisken i butikken eller i ditt eget kjøleskap og «oversetter» for deg hvor mange dager det er igjen av holdbarheten.

Med andre ord viser temperaturmåleren hvor lenge det er trygt for deg å spise varen, og ikke minst når du bør spise den for å få best mulig kvalitet. Den vil også vise deg om du lagrer matvaren feil og hvordan holdbarheten da blir sammenliknet med det som står trykket på pakken.

Fakta om Keep-It

Keep-it er basert på forskning ved Universitetet for miljø- og biovitenskap

(UMB) i Ås. Bioteknologiselskapet Keep-It Technologies har med støtte fra Norges Forskingsråd og Innovasjon Norge siden 2001 utviklet, testet og patentert indikatorteknologi.

Nylig fikk de Innovasjonsprisen Campus Ås for arbeidet. Prisen er på 100.000 kroner

Målet med indikatoren er større mattrygghet, ogriktigere holdbarhetsvisning. Når stripen viserr 0 dager igjen, er maten utgått på dato selv om datostemplingen viser den er holdbar fremdeles.

Tilpasses hver enkelt vare
Fagsjef Therese Faye har en doktorgrad i molekylær mikrobiologi og har forsket mye på bakterier i mat. Det er hennes oppgave å tilpasse Keep it-indikatoren til den enkelte matvare før den settes på varen.

- Jeg gjør en analyse av hvordan produktet reagerer på temperatur i hvert tilfelle. Vi måler blant annet vekst av bakterier i produktet ved ulike temperaturer. Med andre ord er hver indikator unikt tilpasset hvert produkt, forklarer hun.

-Ingen ønsker å kaste mat, verken av forhandlere eller forbrukere. Vi ønsker å engasjere forbrukeren og synliggjøre at du kan ta vare på maten slik at når du spiser den, smaker den også best mulig, sier salgs- og markedssjef Terje Christoffersen. Med 20 års erfaring i ulike kjeder og matmerker, kjenner han til utfordringen med matsvinn.

Vil lansere internasjonalt
Keep-it samarbeider med McDonald's og også med REMA 1000-kjeden der kjøttdeig og karbonadedeig fra Nordfjord er merket med indikatoren. Nå er målet å få indikatoren på flere ferske matvarer, og etter hvert få den revolusjonerende oppfinnelsen ut på det internasjonale markedet.

Den høyteknologiske indikatoren kan også brukes på alt fra kjemikalier og medisiner, som må stå kaldt. Men foreløpig er det mat selskapet nå konsentrerer seg om.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Keep It

- Vi ønsker å vise forbrukeren noe enkelt og visuelt de kan forholde seg til, sier Christoffersen.

Samtidig har det vært et mål for Keep-it å lage indikatoren billigst mulig slik at den ikke nevneverdig påvirker prisen på kjøttdeig- eller karbonadepakken. Selve indikatoren lages også i Norge, på Furuset i Oslo.

Tilbakemelding fra produsenter og butikk har vært svært positiv.

- Flere og flere er opptatt av etikk og moral. Det handler også om å være ærlig og spille på lag med forbrukeren. De som tar matsvinnballen videre, kommer til å vinne på det, tror Terje Christoffersen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.