- Naken med Peer?

Foto: Festspillene / Ann-Kristin Loodtz / TV 2 Nettavisen

Regissøren bak årets råeste «Peer Gynt» liker ikke spørsmålet. Les hvorfor og se bildene her.

25.05.06 14:38

(Bergen/SIDE2): Calixto Bieito er regnet for å være en av verdens fremste regissører innen moderne teater. Til Festspillene i Bergen er han invitert med en ny oppsetning av Henrik Ibsens verdenskjente stykke. Og det har kommet til som en koproduksjon mellom Festpillene, Teatre Romea og Grec Festivalen.

Bieito er kjent for å bringe råskap, nakenhet og det avskyelige inn på scenen. Men aldri spekulativt, og om det ikke ganger handlingen, poengterer han selv. Derfor virket regissøren lite begeistret for journalistens undring.

SE BILDENE FRA FORESTILLINGEN HER

- Normalt svarer jeg at jeg har glemt hvor mange nakne det er med. Men ærlig talt mener jeg det ikke er viktig å være opptatt av dette i dette stykket, forklarer Bieito.

- Ikke for det, jeg elsker kropp og synes det er vakkert å se på. Jeg har komplekser for min egen kropp og synes menneskekroppen er en feiring av livet. Men jeg tenker ikke bevisst på dette når jeg setter opp et stykke. Og, ja dette er kjedelig å snakke om.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Festspillene / Ann-Kristin Loodtz / TV 2 Nettavisen

Moderne og heftig

For dem som har fjorårets fire timer lange estetiske møte med Peer Gynt friskt i minne, kommer torsdagens premiere på Store Scene til å bli et sjokk – og en vekkelse. Vi har fått smugtitte på en kort sekvens, der Peer krangler med mor Åse og reiser ut i verden og boltrer seg i syndens pøl. Handlingen er lagt til i dag, med en kulisse som vi kan identifisere oss med. Vi ser tre festivaltoaletter i plast, Åse som flytter på metalltønner og en liten kiosk med utsalg på siden av scenen. Peer er kledd i slitt joggebukse og ditto loslitt dressjakke. Mor Åse i dongeriskjørt og utringet bluse. Krangelen ender med at Peer taper moren fast til en stol og reiser.

Og så skjer det: Scenen eksploderer i rødt lys, heftig rock, en trommeslaget høyt i stillaset bak scenen, mennesker som velter seg i rødt diskolys og Peer som sjangler forbi en lekker fristerrinne.

LES OM NÅR KRONPRINSEN SPØKER MED PEER GYNT HER

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Ann-Kristin Loodtz / TV 2 Nettavisen

Om Peers store feil

- Da jeg jobbet med oppsetningen, prøvde jeg å forstå hvilken mening denne kunne gi dagens publikum. Den er enkel i all sin kompleksitet, forklarer Bieito og formulerer krystallklart sin oppfatning av hovedpersonen Peer:

- Spørsmålet er: Er det nok å være bare seg selv? Mitt svar: Nei, du er nødt til å finne din relasjon til andre hva som er veien din her i livet. Handlingen i Peer Gynt forteller hvordan individet kan bringe seg selv opp i det ekstreme.

- Peer tenker så mye på at han ønsker å være seg selv og at det skal være nok. Men han glemmer de gode tingene man kan finne her i livet, og glemmer det menneskelige.

Høy moral

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Ann-Kristin Loodtz / TV 2 Nettavisen

Med sin hang til sterke virkemidler er Bieito blitt anklaget for å være umoralsk i sine oppsetninger. Men Boye Hansen påpeker det motsatte.

- Etter min mening er det få regissører som er så modige i sitt moralistiske budskap. Og dette er viktig å forstå: I alle stykkene jeg har sett med ham så vitner de om en sterk tro på noe godt.

- Vår tids viktigste

Kompaniet til Bieito er invitert til Festspillene av Per Boye Hansen. festspilldirektøren har jobbet med regissøren før, og fant som en unik mulighet «kunne presentere en vår tids viktigste regissører under festspillene 2006»

- Han jobber etter en fullstendig ny oppfatning av hvordan man lager teateret, forklarer festspilldirektøren.

I starten av samarbeidet ble det fort klart at de ville gjøre oppsetningen til en ny katalansk oversettelse, fordi den tidligere var i prosa, mens forestillingens og språkets musikalitet fordrer at den bør være i vers.

- Jeg tror at Grieg og Ibsen egentlig ville laget en musikal, forklarer Bieito.

Teatre Romea er det eldste teaterkompaniet i Catalonia har en lang tradisjon med å sette opp Ibsen. Det rommer flere av de beste skuespillerne som virker i Spania i dag. Den korte pressevisningen av stykket bekrefter det. Uten skjermen som vil oversette under premieren, så innbød handlingen til innlevelse selv om man ikke skjønte ordene på scenen. Og det var med tungt hjerte jeg måtte forlate teatersalen kort tid etter at handlingen eksploderte i farger og lyd.

Forestillingen har premiere torsdag og vil bli viste hver dag frem til 30. mai.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.